کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

برنامه مدیریت تالاب گاوخونی تدوین می شود

به گزارش کشاورزی روز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ،مهندس حمیدظهرابی در خصوص تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی اظهار کرد: تدوین برنامه‌های مدیریت جامع از نخستین الزامات احیا، حفاظت و مدیریت تالاب‎ها است و در ایران این اقدام بر اساس الگوی مدیریت زیست‌بومی تالاب‌ها اجرا می‌شود که یک فرآیند پنج مرحله‌ای است.

وی افزود: در گام اول آگاه سازی عمومی و ظرفیت سازی ذی نفعان انجام می‎شود. سپس در گام دوم از طریق برگزاری یک رشته کارگاه‌های مشارکتی-مشورتی با حضور نمایندگان ذی نفعان برنامه مدیریت زیست‌بومی تالاب تدوین می‌شود و در گام بعدی برنامه تدوین شده در بالاترین مجامع تصمیم‌گیری کشوری و استانی مربوطه به تصویب می‌رسد و در چهارمین گام، ساختارهای بین بخشی لازم برای اجرای برنامه مصوب مستقر می‌شوند و در گام نهایی اقدامات و موارد تعیین شده در برنامه‌ها به مرحله اجرا در می‌آید.

 ظهرابی با اشاره به همکاری سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی و جوامع محلی در تدوین این برنامه با اداره کل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: در مورد تالاب بین‌المللی گاوخونی با توجه به خشکی طولانی مدت تالاب و فعالیت‌های گسترده و ارزنده سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی و جوامع محلی و آگاهی ذی نفعان تا حدود زیادی بسیاری از ظرفیت‌‌های لازم نزد آنان شکل گرفته بود، بنابراین پس از چند برنامه و همایش با مشارکت جوامع محلی گام دوم یعنی تدوین برنامه شروع شد.

وی تصریح کرد: خود این گام بر اساس الگوی ملی مورد استفاده در دفتر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران شامل چهار کارگاه می‌شود، ولی در مورد تالاب گاوخونی به دلیل پیچیدگی و گستردگی کار علاوه بر سه کارگاه از چهار کارگاه اصلی، تا کنون هفت کارگاه دیگر نیز با هدف تکمیل و بازنگری خروجی این سه کارگاه اصلی برگزار شده است و حداقل دو کارگاه دیگر نیز باید برگزار شود.

ظهرابی اظهار کرد: تعداد زیاد کارگاه‌های برگزار شده، افزون بر پیچیدگی و گستردگی مربوط به تالاب گاوخونی، به دلیل علاقه مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه‌ها و احساس تعهد و مسؤولیت آنها درباره تالاب و ارتباط تنگاتنگ آن با رودخانه زاینده رود بوده است، به‌طوری که با دقت نظر و همه سونگری درباره همه موارد مذاکره و توافق شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: در مرحله کنونی اقدامات اساسی لازم برای احیا و حفاظت تالاب گاوخونی مشخص شده و سازمان‌های مسؤول و همکار نیز برای هر اقدام تعیین گردیده است.

 وی گفت: پس از برگزاری آخرین کارگاه محدوده تالاب با توجه به ویژگی‌های آن پهنه‌بندی خواهد شد و کاربری‌های در این پهنه‌ها تعیین می‌گردد و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری برنامه را تدوین و تصویب کنیم تا اجرای آن از بهار سال آینده آغاز شود.

دسته بندی:
برچسب ها : تدوین برنامه مدیریت تالاب گاوخونی , تالاب بین المللی گاوخونی , تالاب گاوخونی ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد