کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

80 درصد گرد و غبار كشور منشا خارجی دارد

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری، منشأ 80 درصد گرد و غبار كشور را ناشی از ورود اين ذرات از کشورهای همسايه غربی و جنوب غربی دانست.

به گزارش کشاورزی روز به نقل از خبرگزاری آريا، خداکرم جلالی  با اشاره به اينكه 20 ميليون هکتار از مناطق بيابانی ايران تحت تأثير فرسايش بادی است، گفت: تاکنون در ايران، 3/2 ميليون هکتار عمليات بيابان‌زدايی با ايجاد جنگل‌های بيابانی انجام شده است.

جلالی ادامه داد: در شهرستان آران و بيدگل کاشان، 120 هزار هکتار از گونه درختی تاغ کاشته شده و اين گونه‌ها نسبت به خشکی بسيار مقاوم هستند.

معاون وزير جهاد کشاورزی تصريح کرد: پيش از جنگل کاری در اين منطقه، مردم مهاجرت می کردند، اما اين منطقه اکنون امن و مهاجرت آن معکوس شده و باغداری و کشاورزی در جوار جنگل کاری ها رونق يافته است.

وی گفت: ايجاد اين پوشش گياهی و جنگل کاری با گونه تاغ علاوه بر جلوگيری از ايجاد گردوغبار، موجب بهبود آب‌های زير زمينی شده و مردم می توانند کشاورزی کنند.

جلالی با اذعان به اين که 80 درصد منشأ گرد و غبار در ايران، خارجی و از کشورهای غربی و جنوب غربی است، اظهار داشت: راهکارهای مقابله با ريزگردها در کنفرانس بين المللی مقابله با گرد و غبار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی پديده گرد و غبار را پديده‌ای فرامنطقه ای خواند و ابراز اميدواری کرد: در اين کنفرانس، هماهنگی های لازم برای مهار اين پديده توسط کشورها انجام گيرد.

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری کشور درباره پيشنهاد ايران به کنفرانس بين المللی مقابله با گرد و غبار گفت: وزارت جهاد کشاورزی در ايران کنفرانس، پيشنهاد ايجاد يک مرکز ظرفيت سازی در ايران به منظور اقدام برای مقابله با پديده گرد و غبار توسط سازمان ملل ارائه داده است.

وي افزود: ايران با توجه به موفقيت‌های به دست آورده در زمينه مقابله با بيابان‌زايی می تواند مرکزی برای سنجش و پایش پديده گرد و غبار و طوفان شن باشد و سازمان ملل متحد نيز می تواند با سرمايه گذاری و استفاده از منابع مالی مربوط به اين سازمان اقدامات عملياتی را در منطقه غرب آسيا به اجرا در آورد.

 

 

 


دسته بندی:
برچسب ها : گرد و غبار , منشأ گرد و غبار در ايران , کنفرانس بين المللی مقابله با گرد و غبار , خداکرم جلالی , مقابله با بيابان‌زايی , جنگل کاری ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد