کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

اصلاح نژاد دام, نژاد گاو سرابی, گاوهای بومی, اسپرم گاو سرابی, گاوهای اصیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مرکز اصلاح نژاد دام منطقه شمالغرب و غرب کشور، توانایی تولید اسپرم از نژاد برتر با استانداردهای جهانی را داراست.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی غفور عبدالهی گفت: هدف از حفظ و شناسایی نژاد گاو سرابی نگهداری این توده در بانک ژنی دامی کشور و استان است که با استفاده از روش های پیشرفته اصلاح نژاد، توان تولید شیر و گوشت این دام بالا می رود.

وی با بیان اینکه این گاو در حد گاوهای کوچک و میان جثه طبقه بندی می شود و مقاومت در برابر بیماریها و مقاومت در برابر تغییرات جوی و سرما، کم توقعی به غذا، کیفیت و کمیت مناسب تولید از ویژگیهای عمده این گاو است افزود: به علت حجم و شیب مناسب کپل و متوسط بودن وزن تولد گوساله ها سخت زایی در زایمانهای عادی این گاو مشاهده نمی شود و از نظر تولید شیر وگوشت و میزان چربی شیر تولیدی نسبت به سایر گاوها برتری دارد.

عبدالهی ادامه داد: عدم توجه کافی به اصلاح نژاد و خالص سازی ژنی این توده ارزشمند کشور، اختلاط بی رویه با دیگر نژادها به ویژه نژادهای هولشتاین و نژادهای دورگه موجودیت آن را به شدت تهدید می کند.

وی افزود: تنها راه حفظ ذخایر نژادهای بومی ، انجام برنامه های اصلاح نژاد آنهاست که برای این کار با ایجاد رشد ژنتیکی در توده های گاو بومی می توان رقابت میان گاوهای بومی و گاوهای وارداتی یا آمیخته را به نفع گاوهای بومی تخفیف داد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان بابیان اینکه شیر تولیدی این گاو 4.5درصد چربی دارد درحالی که شیر گاوهای هولشتاین و دیگر گاوهای نگهداری شده در منطقه دارای سه درصد چربی هستند ادامه داد: کیفیت بالای شیر تولیدی نژاد گاو سراب از نظر ارزش پروتئینی و بیولوژیکی بالا بوده و مصرف شیر این گاوها توصیه می شود.

عبدالهی خاطرنشان کرد: مرکز اصلاح نژاد دام منطقه شمالغرب و غرب کشور در حال حاضر با سه نوبت اسپرم گیری و انجماد به طور متوسط 3500 دز اسپرم در هفته تولید می‌کند.

وی افزود: در تانک اسپرم این مرکز 180 هزار دز اسپرم هلشتاین ، 8500 دز سمینتال و 2 هزار دز اسپرم سرابی موجود می باشد که در صورت تامین اعتبار می تواند تولید خود را سالانه به 150 هزار دز برساند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان با بیان اینکه از اول تیرماه تا ابتدای مهرماه سالجاری توانستیم 35 هزار دز اسپرم در این مرکز تولید نماییم افزود: در این مدت همچنین با فروش 73 هزار دز به استانهای اصفهان، فارس، مازندران، کردستان، آذربایجان شرقی ، همدان و نیز مرکز اصلاح نژاد کشور توانستیم 640 میلیون ریال از این محل درآمد کسب کنیم.

وی ازجمله اقدامات حمایتی سازمان در رابطه با حفظ این گاو را اختصاص مرکزی برای نگهداری گاوهای اصیل اعلام کرد و افزود: این مرکز تحت عنوان مرکز پشتیبانی گاو بومی سراب در 9 کیلومتری جاده سراب در زمینی به مساحت 29هکتار به فعالیت مشغول بوده و هدف این مرکز حفظ توده گاو بومی و اصلاح نژاد و توزیع گوساله های نر به دامداران سرابی است. 

منبع : خبرگزاری ایسنا

دسته بندی: تازه ها,
برچسب ها : اصلاح نژاد دام , نژاد گاو سرابی , گاوهای بومی , اسپرم گاو سرابی , گاوهای اصیل ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد