کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

تغذیه نامناسب باغ‌های پسته امسال خودنمایی می‌کند

برخی از باغداران پسته به توصیه‌های تغذیه‌ای سال‌های گذشته توجه نکرده‌اند و امسال در برخی باغ‌ها شاهد کوچکی میوه‌ها و تنک شدن خوشه‌ها بودیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات پسته با اعلام این مطلب گفت: بارندگی‌های بهاره در برخی از مناطق بر روی گرده‌افشانی برخی ارقام پسته تأثیر گذاشته است.

دکتر امیرحسین محمدی افزود: از سنوات گذشته، تغذیه مناسب و اصولی به باغداران پسته توصیه شده بود، اما برخی از آنها که به توصیه‌ها توجه نکرده‌اند، در سال جاری اثرات آن را خواهند دید.

وی خاطرنشان کرد: علائمی همچون کوچکی میوه و تنک شدن خوشه‌ها در برخی از باغ‌های پسته مشاهده می‌شود که نتیجه تغذیه نامناسب در سال‌های گذشته است.

محمدی ادامه داد: عواملی همچون آفات نیز در گاهی از مواقع وقتی به حالت بحرانی برسند، خسارت‌هایی را به بار خواهند آورد، اما در سال جاری تاکنون طغیان آفت پسیل را شاهد نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: توصیه‌های هفتگی به باغداران پسته برای مقابله با آفت پسیل انجام می‌شود تا با تغذیه مناسب از ضعیف شدن درختان و مبتلا شدنشان به آفت پسیل بکاهند.

 برداشت ارقام زودرس پسته از اواخر مردادماه

رئیس مؤسسه تحقیقات پسته یادآور شد: نمونه‌برداری از برگ‌های درختان پسته برای تعیین میزان کمبودهای مواد غذایی انجام می‌شود که امید است تا آن زمان باغداران با انجام توصیه‌ها از خسارت‌هایی که ناشی از عوامل تغذیه‌ای است، بکاهند.

محمدی از برداشت ارقام زودرس پسته از اواخر مردادماه خبر داد و تأکید کرد: امسال به‌دلیل سردی هوا و عقب بودن فصل زراعی در برخی از محصولات شاهد دیربرداشتی بودیم، اما از آنجا که پس از سرما شاهد گرم شدن هوا بودیم، باید تا ماه آینده صبر کرد و سپس می‌توان اظهارنظر کرد که چه زمانی می‌توان محصول پسته را برداشت کرد.

وی در پایان اظهار داشت: مطابق سال‌های گذشته از نیمه شهریورماه برداشت محصول پسته در نقاط مختلف کشور آغاز می‌شود.

گفتنی است، انجمن پسته پیش‌بینی تولید 250 هزار تنی پسته را کرده بود که سردی هوا در اسفندماه و بارش باران در فصل بهار حدود 50 هزار تن از این میزان را کاهش خواهد داد، اما اظهارنظر قطعی به زمان برداشت برمی‌گردد.

منبع : خبرگزاری ایانا

دسته بندی:
برچسب ها : پسته , محصول پسته , تغذیه نامناسب باغ‌های پسته ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد