کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

پیوستن ایران به عنوان سومین کشور تولیدکننده شیر استریل گاومیش در دنیا

یک شرکت ایرانی شیر استریل گاومیش را که فقط در ایتالیا و آمریکا به‌عنوان شیر بوفالو تولید می‌شود، تولید و به‌زودی پنیر گاومیش را نیز وارد بازار می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه این استان با دارا بودن 159 هزار رأس گاومیش و تولید سالانه 89 هزار تن شیر گاومیش به لحاظ تعداد جمعیت این دام دارای رتبه اول کشوری است، گفت: شیر گاومیش هشت درصد چربی دارد و نسبت به شیر گاو دارای پروتئین، چربی، ویتامین A و مواد معدنی و لاکتوز بیشتری است و کلسترول کمتری نسبت به شیر خام دارد.

سیدعلی مختاری با بیان اینکه ایستگاه جبل به عنوان تنها تولیدکننده اسپرم منجمد گاومیش، به‌جز استان خوزستان به سایر استان‌ها این مواد را صادر می‌کند، افزود: 30 هزار دز اسپرم منجمد در ایستگاه جبل تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر گاومیش‌ها به‌صورت طبیعی باردار می‌شود و سالانه حدود دوهزار مورد تلقیح مصنوعی در گاومیش استان انجام می‌گیرد و شیر گاومیش به‌صورت سنتی فرآوری می‌شود.

مختاری ادامه داد: برای راه‌اندازی این واحد صنعتی، اعتباری بیش از 450 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که از این طریق برای 100 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ضمن حمایت و تأکید بر حل مشکلات نقدینگی مورد نیاز کارخانه‌های فرآوری شیر خام در استان یادآور شد: ظرفیت کارخانه‌های فرآوری شیر خام موجود در استان، جوابگوی مصرف مورد نیاز داخل استان است و نیازی به تأسیس کارخانه‌های جدید فرآوری شیر به‌جز در مواردی مثل فرآوری شیر گاومیش و گوسفند نیست.

مختاری تأکید کرد: دستورات لازم برای تأمین مواد اولیه شیر این دام در استان، برطرف کردن مشکل تأمین پاکت‌های بسته‌بندی بهداشتی برای محصولات، تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز این شرکت داده شده است.

وی با بیان اینکه با رونق و افزایش تولید، امکان صادرات شیر گاومیش علاوه بر تأمین مصرف مورد نیاز داخلی به کشورهای اروپایی و خاورمیانه نیز فراهم خواهد شد، اظهار داشت: در حال حاضر در شرکت یمورد نظر، انواع محصولات پاستوریزه و استرلیزه شامل انواع شیرهای طعم‌دار، انواع آبمیوه‌ها، انواع ماست‌ها، پنیر پیتزا و... تولید می‌شود.

مختاری همچنین گفت: فرآورده‌های شیر گاومیش، تولید در کارخانه دارای پنج درصد مفید است و بدون اضافه کردن مواد نگهدارنده، تا شش ماه پس از تاریخ تولید، بدون نیاز به یخچال قابل مصرف است.

منبع : خبرگزاری ایانا

دسته بندی:
برچسب ها : شیر گاومیش , شرکت یمورد نظر , فرآورده‌های شیر گاومیش , آذربایجان غربی رتبه اول در تولید گاومیش کشور , شیر استریل گاومیش ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد