کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

از بین رفتن 75 درصد زیستگاه جهانی گونه های پلنگ

تحقیقات جدید نشان می دهد که سه چهارم زیستگاه گونه های مختلف پلنگ در سطح جهان طی 250 سال گذشته از بین رفته است.

 محققان با ابراز شگفتی از گستردگی دامنه کاهش زیست بوم این گربه سان، تصریح کردند که این کاهش بطور خاص برای تعدادی از 9 زیر گونه پلنگ و در برخی مناطق جهان، بسیار بیشتر است.

«اندرو جاکوبسون» از موسسه انگلیسی «زولوجیکال سوسایتی آف لندن» -  Zoological Society of London - و نویسنده گزارش این مطالعه که در مجله «پرج» - PeerJ - منتشر شد، هدف از این تحقیق را اطلاع رسانی درباره وضعیت نامساعد پلنگ ها اعلام کرد.

این بررسی نخستین تلاش شناخته شده برای تدوین و ترسیم یک نقشه جهانی و تاریخی درباره زیستگاه پلنگ ها است و براساس آن، این گربه سان در سال 1750 میلادی منطقه ای وسیع برابر با 35 میلیون کیلومتر مربع را در سراسر آفریقا، خاورمیانه و آسیا تحت سلطه خود داشت. 

با این حال، با کاهش زیست بوم پلنگ ها در طول دو و نیم قرن گذشته و شکار آنها توسط انسان، صدای غرش این جانور در کل جهان فقط در هشت و نیم میلیون کیلومتر مربع شنیده می شود.

به گفته جاکوبسون، بیشترین آسیب وارد شده به گونه های پلنگ در آسیا بوده، بطوریکه 95 درصد زیستگاه ها در شش منطقه آسیا تقریبا از بین رفته است.

به نظر می رسد ارتباط روشنی میان توسعه اقتصادی آسیا و کاهش جمعیت گونه های پلنگ در این منطقه وجود دارد.

جاکوبسون یادآور شد: سیر صعودی توسعه اقتصادی جنوب شرق آسیا و چین از مدت ها قبل در جریان است و از سوی دیگر وسعت زیستگاه پلنگ در این منطقه از دهها سال قبل بطور جدی در حال کاهش است. 

این نگرانی وجود دارد که با رشد اقتصادی در آفریقا، این وضعیت در دهها سال آینده به این قاره نیز تسری یابد.

براساس این مطالعه، در آفریقا نیز کاهش جمعیت و زیستگاه گونه های پلنگ قابل توجه بوده است.

مقایسه نسبت های مناطق مختلف آفریقا نشان می دهد که شمال، غرب و جنوب این قاره به ترتیب شاهد 99 درصد، 95 و 51 درصد از کل آسیب های وارد شده در آفریقا هستند.

پلنگ ها جانورانی به اصطلاح خلوت نشین و در عین حال سازگارپذیرند که فعالیت شبانه دارند و طیف شکارهای آنها، بیشتر از سایر گونه ها است. 

همچنین به نظر می رسد که این شکارچیان بیش از سایر گربه سان ها قابلیت تطبیق با تغییرات محیط زیستی ناشی از فعالیت های انسانی را دارند.

برآورد دقیقی از جمعیت پلنگ ها وجود ندارد، اما گمان می رود که بیش از یکصد هزار قلاده از آنها در آفریقا و شاید کمتر از 10 هزار قلاده در آسیا باشند.

به اعتقاد جاکوبسون، پلنگ بطور عام هنوز در زمره گونه های جانوری در حال خطر همچون ببر و فیل نیست، اما لازم است با اتخاذ و اجرای فعالانه تدابیر مقتضی، مانع از قرار گرفتن نام آن در فهرست مزبور شویم.

منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

دسته بندی:
برچسب ها : زیستگاه جهانی گونه های پلنگ , پلنگ , برآورد دقیقی از جمعیت پلنگ ها وجود ندارد , کاهش جمعیت و زیستگاه گونه های پلنگ , بیشترین آسیب وارد شده به گونه های پلنگ در آسیا بوده , زیستگاه پلنگ ها ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد