کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

ایران سومین کشور تولید کننده تخم‌مرغ spf در جهان

طرح تولید تخم مرغ اس.پی .اف در فرآیندی 3ساله با مشارکت محققان و پژوهشگران در قالب ده هزار نفر ساعت، کارعلمی و تحقیقاتی، اجرایی و محقق شد .

با اجرای این طرح که با حضور دکتر شیخ‌زین‌الدین معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در موسسه تحقیقات سرم سازی رازی افتتاح شد ،جمهوری اسلامی ایران به جمع کشورهای تولید کننده تخم مرغ اس پی اف در جهان پیوست.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت:مهمترین کاربرد تخم مرغ spf در تولید واکسن های ویروسی طیور و واکسن سرخک انسانی در حال حاضر و واکسن آنفولانزای انسانی در آینده نزدیک خواهد بود

کهرام افزود: بعد از کشورهای آمریکا و آلمان ، ایران سومین کشور در جهان است که این فناوری را بومی سازی کرده است و این در حالیست که تخم مرغ spf در کشور های دیگر مانند هند و چین تحت لیسانس آلمان و آمریکا تولید می شود.

وی گفت: در حال حاضر روزانه 100 عدد تخم مرغ تولید می شود و در آینده ای نزدیک به هفته ای پنج هزار عدد خواهد رسید.

کهرام افزود: نکته مهم در تولید تخم مرغ spf این است که این محصول بسیار راهبردی است زیرا از این محصول در فناوری ها و فراورده های بیولوژکی استفاده میشود و هم صرفه جویی ارزی و ارز آوری دارد.

معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در مورد این محصول گفت: پروژه کسب دانش فنی و فراهم کردن تجهیزات لازم برای تولید تخم مرغ spf طی تفاهمنامه مشترکی فی ما بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی به دستور ریاست مرکز طرح های کلان ملی و فناوری در دستور کار قرار گرفت و معاونت علمی بخشی از منابع مورد نیاز را تامین کرد.

شیخ‌زین‌الدین افزود: یکی از برنامه های مورد نظر در تولید این محصول صادرات به کشور های همسایه بخصوص عراق و کشورهای همسایه شمالی و همکاری با بخش خصوصی برای توسعه این محصول است.

منبع : سایت وزارت جهاد کشاورزی 

دسته بندی:
برچسب ها : ایران سومین کشور تولید کننده تخم‌مرغ spf , تخم مرغ اس.پی .اف , تخم مرغ , اس.پی .اف , دکتر شیخ‌زین‌الدین , موسسه تحقیقات سرم سازی رازی , جمهوری اسلامی ایران به جمع کشورهای تولید کننده تخم مرغ اس پی اف در جهان پیوست , تخم مرغ spf , pf , واکسن های ویروسی طیور , واکسن سرخک انسانی , واکسن آنفولانزای انسانی , فناوری ها و فراورده های بیولوژکی , معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد