کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

انگور ملایر در راه جهانی شدن

تولید سالانه 240 هزار تن انگور و قرار گرفتن در جایگاه برتر کشوری گواه این ظرفیت و پتانسیل است که ملایر همواره قطب اقتصادی در زمینه تولید انگور را با خود به یدک می کشد.

این شهرستان با تولید 22 تن انگور در هر هکتار از متوسط میانگین کشوری با 10 تا 12 تن در هکتار بالاتر است و امسال با وجود بارش های الهی و افزایش میزان تولید، 250 هزار تن انگور از سطح باغ های ملایر در حال برداشت است.

این در حالیست که ارزش غذایی انگور ملایر در سطح جهان منحصر به فرد است و هیچ نقطه ای از دنیا این شاخص را ندارد، برندی که تنها مختص ملایر است و در سطح جهان می درخشد.

حالا مسئولان و دست اندرکاران ملایر به جد در صدد ثبت جهانی انگور ملایر هستند و به گفته مدیر اداره جهاد کشاورزی این شهرستان اقدامات و پیگیری های لازم برای ثبت انگور جهانی ملایر در حال انجام است.

به گزارش کشاورزی روز به نقل از سایت سازمان جهاد کشاورزی همدان ، غلامحسین تقوی افزود: اگر انگور ملایر ثبت جهانی شود، در سطح دنیا همه به اطلاعات و خصوصیات آن دسترسی دارند و این محصول ناب با یک برند مشخص صادر می شود.

وی اظهار کرد: در راستای مکاتبه با موسسه تحقیقات و پژوهش وزارت جهاد کشاورزی، گزارشی از انگور دره جوزه ملایر به عنوان شاخصی برای ملی و جهانی شدن آن تهیه شد.

تقوی ادامه داد: قرار است در جلسه ای با سازمان فائو ثبت ملی و جهانی انگور ملایر انجام شود.

وی بیان کرد: با وجود خوابیده بودن باغ های انگور ملایر و برداشت سنتی این محصول، استعداد ویژه ای در تولید انگور ملایر وجود دارد که اجازه نمی دهیم این نقطه قوت از شهرستان گرفته شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر اقلیم مناسب و سازگاری اراضی با کشت انگور را از عوامل مهم تولید بالای این محصول دانست و گفت: در حال حاضر حدود 11 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت انگور است.

تقوی افزود: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی، بارش های مناسب و عدم سرمازدگی بهاره، میزان تولید انگور نسبت به سال گذشته بین 20 تا 25 درصد اقزایش یافته است.

وی یادآور شد: پیش بینی می شود با این میزان افزایش بیش از 240 تا 250 هزار تن انگور از سطح باغ های این شهرستان برداشت شود.

تقوی بیان کرد: از این میزان تولید انگور حدود 75 درصد آن به کشمش تیزابی و آفتابی تبدیل می شود که ملایر با تولید سالیانه بین 30 تا 40 هزار تن کشمش در مقایسه با تولید کشور بین 150 تا 200 هزار تن رتبه دوم را در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 85 درصد از باغ های انگور ملایر از نوع بی دانه سفید است افزود: دره جوزان ملایر با 12 روستا بیشترین میزان تولید و برداشت انگور را در سطح این شهرستان به خود اختصاص داده است.

وی طرح داربستی کردن باغ های انگور ملایر را عاملی موثر در افزایش کمی و کیفی این محصول دانست و گفت: در این زمینه در یک سال گذشته طرح داربستی کردن باغ های انگور ملایر در سطح 25 هکتار انجام شده و تسهیلات بانکی به باغداران اعطا شده است.

تقوی اضافه کرد: برداشت انگور امسال از 20 شهریور ماه آغاز شده و تا نیمه دوم مهرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برای ثبت جهانی انگور ملایر نیازمند حمایت و مساعدت مجموعه دولت و نمایندگان مجلس هستیم افزود: با وجود چالش ها و مشکلاتی در این زمینه نیازمند حمایت بیشتر دولت در بخش باغبانی این شهرستان هستیم تا بتوانیم با استفاده از این برند میزان صادرات خود را افزایش دهیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: در بخش آموزش نیز با مشکلاتی مواجه هستیم، چراکه کشاورزان و باغداران ما باید هر ساله با تکنولوژی نوین روز آشنا شوند.

تقوی با بیان اینکه ملایر در حوزه کشاورزی و تولید محصولات جایگاه ویژه ای در استان همدان دارد بیان کرد: در حال حاضر 26 هزار بهره بردار کشاورزی در ملایر وجود دارد که از نظر وزن محصولات تولیدی ملایر جایگاه ششم استان را دارد.

وی ادامه داد: این در حالیست که این شهرستان از نظر ارزش تولیدات محصولات کشاورزی به ویژه انگور و کشمش با 9 هزارو 96 میلیارد ریال جایگاه نخست استان را دارد و حدود 16 درصد ارزش افزوده استان همدان در بخش کشاورزی مختص شهرستان ملایر است.

حدود 11 هزار هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت انگور است و سالیانه بین 230 تا 240 هزار تن انگور در این شهرستان تولید می شود که 60 درصد از باغ های انگور استان همدان را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر 20 هزارو 200 هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت محصولات باغی، 61 هزارو 200 هکتار زیر کشت محصولات زراعی و 38 هکتار زیر کشت آیش است.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

دسته بندی:
برچسب ها : غلامحسین تقوی , انگور , ملایر , قطب اقتصادی در زمینه تولید انگور , تولید انگور , انگور ملایر , سازمان فائو , ثبت ملی و جهانی انگور ملایر , باغ های انگور ملایر , تولید انگور ملایر , کشت انگور , شهرستان ملایر ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد