کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

بارش کم اما سیل آسا نتیجه تغییر اقلیم در کشور ایران

مدیر گروه تغییر اقلیم پژوهشکده اقلیم شناسی گفت: یکی از تبعات گرم شدن کره زمین تغییر در رفتار طبیعت است که در کشور ما با کاهش بارش اما به صورت سیل آسا و رگباری خودش را نشان می دهد.

به گزارش کشاورزی روز به نقل از سایت سازمان حفاظت محیط زیست ، ایمان بابائیان افزود: تا دهه های گذشته بارش ها ملایم بود و اگر هم زمانی به صورت رگباری بروز می کرد، در حد معمولی بود اما مدتی است این روند تغییر کرده و بارش ها کم اما به صورت رگباری و سیل شده است.

وی با بیان اینکه به طور کلی رفتار اقلیم در آینده به سمت بارش های رگباری و سیل آسا شدن پیش می رود،اظهار کرد: اما با این وجود مجموعه بارش ها در کشور افزایش نمی یابد.

وی تاکید کرد: به طور کلی گرم شدن کره زمین یا همان گرمایش جهانی موجب کاهش بارش در ایران می شود اما همان بارش کم هم به صورت رگباری و سیل آسا خواهد بود؛ یعنی میانگین بارش کشور در دهه های آینده کمتر می شود.

مدیر گروه تغییر اقلیم پژوهشکده اقلیم شناسی گفت: البته ممکن است در جاهای دیگر مثلا در مرزهای استوایی یا نزدیک قطب ها گرمایش جهانی موجب افزایش بارندگی شود اما در منطقه ما تغییر اقلیم موجب کاهش بارش می شود.

وی افزود: یک علت این کاهش این است که سیستم های بزرگ مقیاس هواشناسی در منطقه ما به سمت عرض های بالاتر جابجا می شوند، یعنی مسیر عبور جبهه های جوی از روی ایران مقداری به سمت عرض های بالاتر تغییر می کند، مثلا فرض کنید اگر مسیر عبور جبهه های جوی در کشور عرض 35 درجه باشد دو درجه بالاتر می رود یعنی مسیر عبور آن عرض 37 درجه می شود.

بابائیان اظهار کرد:اما به طورکلی گرمایش جهانی موجب افزایش بارش در کل کره زمین می شود، یعنی گرمایش جهانی کاهش بارش را به دنبال ندارد و علت آن هم بالا رفتن تبخیر است اما پاسخ منطقه عرض های میانی مانند ایران به گرمایش جهانی برخلاف پاسخ کلی کره زمین است از این رو در این مناطق شاهد کاهش بارندگی خواهیم بود.

وی افزود: بارش نه فقط در ایران بلکه در کشورهایی مانند ترکیه، عراق، سوریه، اردن، لبنان و به طور کلی شرق مدیترانه کم می شود، حتی کاهش بارش در کشورهایی مانند عراق، اردن و سوریه که در غرب ایران واقع شده اند نیز بیشتر از ایران خواهد بود به همین دلیل خشکی ها در این کشورها بیشتر و منشا گرد و غبار افزایش می یابد از این رو باید منتظر گرد و غبار بیشتری باشیم.

بابائیان اظهارکرد:درداخل ایران نیز درغرب یعنی زاگرس کاهش بارش بیشتری نسبت به شرق و دیگر مناطق خواهیم داشت اما در مقابل احتمال دارد بارش در جنوب کشور افزایش یابد.

وی ادامه داد: برخی مدل های پیش بینی نشان می دهد مناطقی از جنوب کشور که نزدیک پهنه های اقیانوسی قرار دارند به علت افزایش تبخیر شاهد افزایش بارندگی خواهند بود، البته در کشورهای جنوب خلیج فارس و به طور کلی شبه جزیره عربستان هم افزایش بارش را به همراه خواهد داشت، این تغییرات به مرور رخ می دهد. 

مدیر گروه تغییر اقلیم پژوهشکده اقلیم شناسی درباره تاثیر تغییر اقلیم بر دمای کشور گفت: دمای کشور در یک دهه اخیر نسبت به دهه 50 حدود یک درجه افزایش داشته است و انتظار می رود دما در افق انتهای قرن حاضر حدود سه درجه دما افزایش یابد، البته برخی مدل ها تا 9 درجه افزایش دما را هم پیش بینی کرده اند اما میانگین آن حدود سه درجه است.

وی تاکید کرد: با افزایش یک درجه ای دما تا این حد مخاطرات اقلیمی مانند بروز سیل و توفان افزایش یافته است بنابراین در صورت افزایش سه درجه ای دما باید زیرساخت ها برای مقابله با این مخاطرات افزایش یابد.

بابائیان درباره علت افزایش بارندگی گفت: افزایش دما موجب افزایش تبخیر در اقیانوس ها که منشا بارش است می شود بنابراین زمانی که این چرخش زیاد شود تغییر رفتارهای حدی و بارشی به صورت سیل و رگباری نیز افزایش می یابد.

وی با تاکید بر تقویت زیرساخت ها در کشور افزود:اگر قرار باشد جنوب کشور توسعه یابد باید رفتار اقلیم در نظر گرفته شود و تقویت زیر ساخت ها در دستور کار قرار گیرد.

وی به بروز توفان های حاره ای در کشور اشاره کرد و گفت: بروز توفان دریایی گونو در سواحل جنوبی کشور برای اولین بار ثبت شد و انتظار بر این است که با تغییر رفتار اقلیم در آینده باز هم شاهد بروز این گونه پدیده ها در کشور باشیم.

مدیر گروه تغییر اقلیم پژوهشکده اقلیم شناسی اظهار کرد: مهمترین خصلت تغییر اقلیم در کشور افزایش مخاطرات اقلیمی در آینده است، یعنی رفتارهای حدی و غیر مترقبه افزایش می یابد که مقابله با آن نیازمند برنامه ریزی علمی و تقویت زیرساخت ها است.

 


دسته بندی:
برچسب ها : مدیر گروه تغییر اقلیم پژوهشکده اقلیم شناسی , تبعات گرم شدن کره زمین , تغییر در رفتار طبیعت , ایمان بابائیان , گرم شدن کره زمین یا همان گرمایش جهانی , کاهش بارش در ایران , میانگین بارش کشور در دهه های آینده کمتر می شود , پژوهشکده اقلیم شناسی , گرمایش جهانی موجب افزایش بارش در کل کره زمین می شود , پاسخ منطقه عرض های میانی مانند ایران به گرمایش جهانی , بروز توفان های حاره ای در کشور , بروز توفان دریایی گونو در سواحل جنوبی کشور برای اولین بار ثبت شد , توفان دریایی گونو در سواحل جنوبی کشور , توفان دریایی گونو , مهمترین خصلت تغییر اقلیم در کشور افزایش مخاطرات اقلیمی در آینده است ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد