استقبال توليد کنندگان جوجه يک روزه برای ورود به بورس کالا

قائم مقام دبير انجمن توليدکنندگان جوجه يکروزه گفت: استقبال از سمت توليد کنندگان جوجه يک روزه براي عرضه در بورس کالاي ايران بالاست و توليد کنندگان جوجه يک روزه تمايل زيادي به عرضه در بورس کالا دارند.
به گزارش کشاورزی روز به نقل از خبرگزاري آريا ،سعيد اصغري فرد افزود: عرضه جوجه يک روزه در بورس کالاي ايران داراي مراحلي همچون دريافت کد معاملاتي، ارائه مدارک، پذيرش اميدنامه وعرضه است که در حال حاضر 11 شرکت در بورس کالا حضور دارند و 80 ? شرکت در صف ورود به بورس کالا و ارائه مدارک هستند.
وي با اشاره به اينکه پارسال 790 هزار قطعه جوجه يک روزه در تالار فرعي بورس کالا عرضه شد، گفت: با ورود اين محصول به تالار اصلي بورس کالاي ايران بايد مدارک و مستندات بيشتري ارائه شود اين در حالي است که از سمت مزارع مرغداران گوشتي هم اقدامات خوبي براي گرفتن کد بورسي در حال انجام است که اين توليدکنندگان نيز بايد مراحل عرضه در بورس را طي کنند.
اصغري فرد گفت: در حال حاضر ظرفيت جوجه گوشتي با صادرات جزئي که صورت ميگيرد 250 ميليون قطعه است که نياز کشور را برآورده ميکند، اما در حال حاضر 420 ميليون قطعه ظرفيت براي مرغداران گوشتي ثبت شده است که از اين ميزان 20 ميليون مرغداريهاي گوشتي بدون مجوز هستند و مابقي داراي پروانه هستند.
به گفته قائم مقام دبير انجمن توليدکنندگان جوجه يکروزه، در حال حاضر بيش از 500 مزرعه پرورش جوجه در کشور فعال است که 300 شرکت مديريت ميکنند.
از اين 300 شرکت تاکنون بيش از 80 پرورش دهنده جوجه يکروزه براي عرضه محصولاتشان در بورس کالا کد بورسي دريافت کردهاند که تعدادي از آنها در مرحله پذيرش و تعدادي در مرحله ارائه اميدنامه خود به بورس هستند.
وي تصريح کرد: زمانيکه قيمت گوشت مرغ افزايش پيدا ميکند، مرغدار احساس ميکند که با جوجه ريزي با افزايش سود مواجه ميشود لذا طبيعي است که تقاضا براي جوجه ريزي افزايش يابد که تقاضاي زياد براي خريد جوجه يک روزه از ابتداي بهمن سال گذشته سايه خود را روي صنعت انداخته و موجب رشد قيمت شده است.
اصغري فرد تصريح کرد: با افزايش قيمت مرغ در ماههاي اخير تمهيداتي انديشيده شد تا با عرضه اين محصول در بورس کالا، مکانيزم کشف قيمت روشن و شفاف شده و قيمت عادلانهاي براي اين محصول کشف شود.
وي با بيان اينکه با ورود اين محصول به بورس کالاي ايران مکانيزم کشف قيمت شفاف شده است، تصريح کرد: با خارج شدن از بازار سنتي و نيز افزايش عرضه و رقابت براي اين محصول در تابلوي بورس کالا، قيمت مرغ و جوجه يک روزه به تعادل ميرسد، زيرا هيچ کدام از مزارع مرغ مادر راضي نيستند که قيمت اين محصول در اين وضعيت بماند.
قائم مقام دبير انجمن توليدکنندگان جوجه يکروزه تصريح کرد: با گذشت يکماه از عرضه جوجه يک روزه در بورس کالا پيش بيني ميشود که با توجه به کشف قيمت عادلانه و شفاف در بورس کالاي ايران، مزارع مرغ مادر براي ورود به اين بورس تشويق شوند و رفته رفته بر حجم عرضه و معامله اين محصول افزوده شود.
وي تاکيد کرد: با توجه به مزيتهاي متعدد بورس کالا بايد تقاضا به سمت بورس راهنمايي شود تا خريدار بداند که از کجا با قيمت مناسب ميتوانند جوجه را خريداري کند.