کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

کارگاه ملی طراحی برنامه مدیریت پایدار جنگل در تهران برگزار می شود

کارگاه ملی طراحی برنامه مدیریت پایدار جنگل ج. ا. ایران از ششم آبان تا دهم به مدت پنج روز با همکاری مجمع جنگل ملل متحد در تهران برگزار می شود.

به گزارش کشاورزی روز به نقل از سایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  ، یکی از عمده ترین موانع در دستیابی به مدیریت پایدار جنگل ها (SFM)، به خصوص در کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای اقتصاد در حال گذار، کمبود منابع مالی و دراولویت قرار نداشتن مقوله جنگل به دلیل وجود نیاز های اولیه مانند تامین غذایی، بهداشت و آموزش می باشد.

موضوع تأمین منابع مالی بخش جنگل یکی از مهمترین موضوعات در خلال مذاکرات بین المللی از زمان کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در سال 1992 در ریودوژانیرو، برزیل، در راستای تحقق مدیریت پایدار جنگل ها (SFM) بوده است. 

تأسیس مجمع جنگل ملل متحد (UNFF) در سال 2000 منجر به تصویب سند غیرالزام آور مدیریت تمامی انواع جنگل ها (سند جنگل) و چهار هدف جهانی جنگل توسط مجمع عمومی در سال 2007 و نهایتا راه اندازی فرآیند تسهیل تخصیص منابع بخش جنگل در سال 2009 با مأموریت اولیه کمک به کشورهای برای تجهیز منابع مدیریت جنگل ها گردید.

 طی پنج سال نخست اجرای این برنامه، از جمله اهم اقدامات به عمل آمده می توان به برگزاری 12 کارگاه آموزشی و ظرفیت سازی در سراسر جهان در زمینه تجهیز مالی، تصویب یک استراتژی مشترک تأمین منابع مالی و ایجاد یک وب سایت در زمینه مدیریت پایدارجنگل اشاره نمود.

مجمع جنگل ملل متحد در یازدهمین نشست خود در سال 2015، ضمن تقویت فرآیند تسهیل تخصیص منابع بخش جنگل در راستای ترتیبات بین المللی جنگل، نسبت به ایجاد صندوق اعتبارات شبکه جهانی تسهیل منابع مالی جنگل (GFFFN) اقدام نمود. یکی از وظایف اصلی این صندوق، ترویج روش طراحی استراتژی ها، برنامه ها و پروژه ها تامین منابع مالی بخش جنگل در سطح ملی به منظور تسهیل دسترسی کشورها به مکانیزم های مالی موجود و جدید است.

سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور متعاقب نشست یازدهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن استقبال از ایجاد صندوق اعتبارات شبکه جهانی تسهیل منابع مالی جنگل (GFFFN) در اردیبهشت ماه سال 1394، مراتب آمادگی خود را برای برگزاری کارگاه آموزشی ظرفیت سازی در ایران به منظور حمایت از اجرای مدیریت پایدار جنگل در سطح ملی اعلام نمود.

دسته بندی:
برچسب ها : کارگاه ملی طراحی برنامه مدیریت پایدار جنگل در تهران , طراحی برنامه مدیریت پایدار جنگل ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد