کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

پسته در سالی که گذشت

رییس انجمن پسته از تولید 183 هزار تنی پسته در سال جاری خبر داد و گفت: امسال صادرات پسته 20 در صد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و در حال حاضر قیمت آن علی‌رغم مشکلات موجود، طبیعی به نظر می‌رسد.

 

 

محسن جلال‌پور اظهار کرد: امسال حدود 183 هزار تن پسته از باغات کشور برداشت شد که با توجه به تولید 160 هزار تنی در سال گذشته 15 درصد افزایش داشت.

 

 

قیمت‌های پسته در بازارهای صادراتی و داخلی

 

وی با بیان اینکه هیچ کمبودی برای عرضه پسته در بازار داخلی وجود ندارد و در حال حاضر قیمت آن طبیعی است، افزود: هر کیلوگرم پسته فندقی درجه یک در بازار صادراتی 32 هزار تومان، در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و نمایشگاه‌های بهاره 30 هزار تومان و در فروشگاه‌های عرضه‌ی محصولات خشکباری حدود 35 هزار تومان است.

 

رییس انجمن پسته با اشاره به این‌که تنها پسته فندقی درجه یک در نمایشگاه‌های عرضه‌ی مستقیم بهاره توزیع می‌شود، گفت: هر کیلوگرم پسته کله قوچی درجه یک 36 هزار تومان در بازارهای صادراتی و حدود 40 هزار تومان در فروشگاه‌های عرضه‌ی محصولات خشکباری فروخته‌می‌شود. همچنین هر کیلوگرم پسته درجه یک احمد آقایی حدود 34 هزار تومان برای بازارهای صادراتی و حدود 40 هزار تومان در فروشگاه‌های عرضه‌ی محصولات خشکباری فروخته می‌شود.

 

جلال‌پور ادامه داد: پسته درجه یک اکبری نیز حدود 40 هزار تومان در بازار‌های صادراتی و حدود 55 هزار تومان در فروشگاه‌های لوکس عرضه محصولات خشکباری فروخته می‌شود.

 

 

دلایل افزایش قیمت پسته در سال جاری

 

وی با بیان اینکه تورم یکی از علت‌های افزایش 40 درصدی قیمت همه محصولات کشاورزی از جمله پسته از ابتدا تا پایان امسال بود، گفت: از آنجاکه پسته یکی از محصولات صادراتی بوده و بیش از 85 درصد از این محصول به بازار‌های هدف صادر می‌شود، قیمت‌های جهانی در تعیین قیمت این محصول در بازار داخلی اثر‌گذار است.

 

رییس انجمن پسته افزود: قیمت جهانی پسته در سالی که گذشت، 20 درصد افزایش یافت چراکه سال گذشته هر کیلوگرم پسته فندقی درجه یک حدود هشت دلار بود اما امسال به بیش از 10 دلار رسید.

 

جلال‌پور سومین عامل افزایش قیمت پسته در بازار داخلی را افزایش نرخ ارز دانست و گفت: سال گذشته در چنین روزی قیمت هر دلار 1800 تومان بود که امروز به 3600 تومان رسیده است و این افزایش دو برابری نرخ ارز در افزایش قیمت این محصول نیز تاثیر داشت.

 

 

افزایش 40 درصدی صادرات پسته در سال جاری

 

وی با اشاره به افزایش 20 درصدی صادرات پسته در سال جاری، اظهارکرد: در اسفند‌ماه امسال صادرات پسته به بیش از 12 هزار تن رسید که نسبت به ماه پایانی سال گذشته 25 تا 30 درصد افزایش یافت. همچنین میزان صادرات در 12 ماه امسال به 140 هزار تن رسید که نسبت به سال گذشته با حدود 40 درصد افزایش رو به رو شده است.

 

رییس انجمن پسته درباره نرخ‌های متفاوت پسته در بازار داخلی و خارجی عنوان کرد: در حال حاضر نمی‌توان گفت که پسته در بازار چند نرخی شده است چراکه پسته عرضه شده در نمایشگاه‌های مستقیم کالا با پسته‌های موجود در فروشگاه‌های عرضه‌ی محصولات خشکباری متفاوت بوده و پسته‌هایی که با قیمت‌های متفاوتی فروخته می‌شوند در بسته‌های مخصوص و به صورت دست‌چین شده هستند.

 

 

احتکار و کشف محموله‌های پسته یک سوء تفاهم!

 

جلال‌پور با بیان این‌که پسته در 15 روز برداشت شده و در دیگر ایام سال مصرف می‌شود، گفت: اعلام احتکار پسته و کشف محموله‌های چند هزار تنی، سوء‌تفاهم بود چراکه پس از ارائه‌ی گزارش‌های مستند تمام انبار‌های پلمپ شده آزاد شدند و مسئولان متوجه شدند چنین مکانیزمی همواره در بازار پسته وجود داشته که محصول برداشت‌شده در انبار‌ها بسته‌بندی و توزیع شود.

 

وی با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از محموله‌های کشف شده پسته حراج نشدند، ادامه داد: با توجه به وجود واسطه‌های بسیار در بازار پسته و افزایش قیمت آن، توزیع مستقیم این محصول مورد پذیرش قرار گرفت و قیمت آن کنترل شد که در حال حاضر این قیمت طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد.

 

اظهارات متفاوت رییس انجن پسته درباره آخرین وضعیت پسته در سالی که گذشت در حالی مطرح می‌شود که پیش از این استاندار تهران از کشف 5000 تن پسته احتکار شده در انبارهای اطراف پایتخت خبر داده و اعلام کرده است: "در چنین مواردی باید طبق قانون تعزیرات محصول احتکار شده با قیمت مصوب وارد بازار شود و به دنبال این موضوع هستیم تا با قیمت 30 هزار تومان این محصول را در بازار داخلی توزیع کنیم". 

منبع : خبرگزاری ایسنا

دسته بندی:
برچسب ها : پسته , قیمت‌های پسته در بازارهای صادراتی و داخلی , دلایل افزایش قیمت پسته در سال جاری , افزایش 40 درصدی صادرات پسته در سال جاری ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد