کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

افزایش گرایش به فعالیت باغداری در بین کشاورزان ایرانی

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود تغییرات تولید 4 محصول باغی را منتشر کرد بر اساس این گزارش روند تولید محصول انگور از سال 1367 تا 1389 کاملا افزایشی بوده و از تولید سالانه 861 هزار و 420 تن به 2 میلیون و 113 هزار تن افزایش یافته است.

در این میان محصول سیب هم از 933 هزار تن به یک میلیون و 843 هزار تن رسیده است. محصول پرتقال از تولید سالانه 400 هزار تن به یک میلیون و 412 هزار تن افزایش یافته است و نیز خرما از تولید 174 هزار تن در سال 1367 به یک میلیون و 54 هزار تن در سال 89 افزایش یافته است.

افزایش تولید 4 محصول باغی دو دلیل عمده دارد، مهمترین دلیل مربوط به افزایش تجربه و علم باغداران است که طی سال‌های گذشته عملکرد در واحد سطح باغداران افزایش قابل توجهی یافته است.

دلیل بعدی  محدودیت آب و شرایط تنش دمایی مربوط به گرم شدن کره زمین است که  گرایش زارعان کشور به تولید محصولات باغی را بیشتر کرده است.

رئیس ملی شورای زیتون به خبرنگار فارس گفت: ایران کشوری برای تولید محصولات باغی است نه زراعی و به همین دلیل باید فعالیت‌های کشاورزی از زراعی به باغی سوق یابد.

همچنین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از مساحت باغ کشور از یک میلیون و 95 هکتار به یک میلیون و 88 هزار هکتار رسیده است. تعداد فعالان حوزه باغی نیز از یک میلیون و 645 هزار نفر در سال 67 به دو میلیون و 378 هزار نفر در سال 89 رسیده است.

اگرچه اطلاعات مرکز آمار ایران به تازگی منتشر شده اما این اطلاعات از سال 89 بررسی و استخراج شده است.

منبع : خبرگزاری فارس

دسته بندی:
برچسب ها : افزایش تولید 4 محصول باغی , باغداران , گرایش زارعان کشور به تولید محصولات باغی , زارعان ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد