کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

احتمال افزایش صادرات محصولات دارویی دامپزشکی و راه انداری سامانه ردیابی دام و فرآورده های خام دامی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به روند روبه رشد تولید دارو و واکسن های دامی در کشور، پیش بینی کرد که امسال صادرات محصولات دارویی دامپزشکی به 30 میلیون دلار برسد.

 محمود حجتی در آیین روز ملی دامپزشک که در سالن همایش های پارک پردیسان سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شده بود، افزود: سال گذشته مجموع صادرات محصولات دارویی ما حدود 15 میلیون دلار بوده که امسال این میزان تا دو برابر افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: دامپزشکان در کشور حساس ترین خدمات را انجام می دهند و یکی از عرصه های حفاظت و حراست، حفظ سلامت جامعه است.

وی دامپزشکان را لشکریان نامرئی بدون مرز ذکر و تصریح کرد: ارزیابی ها نشان می دهد در بروز بیماری آنفلوانزای پرندگان که در منطقه جویبار مازندران رخ داد منشا آلودگی مربوط به پرندگان مهاجر بوده که اگر توسط دامپزشکان واکنش سریع انجام نمی شد، مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد می کرد.

وی با بیان آنکه گرفتاری های اخیر در زمینه آنفلوانزای پرندگان و تب برفکی ناشی از کم تجربگی در زمینه ورود این بیماری ها به کشور بوده است، اضافه کرد: خوشبختانه گزارش ها و آمارها نشان می دهد کانون های بیماری شناسایی و تعداد آنها روند روبه کاهش دارد.

وی درخصوص صادرات نیز گفت: بروز بیماری هایی همچون آنفلوانزای پرندگان و تب برفکی می تواند موجب توقف صادرات شود به طوری که چندی پیش با بروز این بیماری صادرات مرغ و تخم مرغ با مشکل مواجه شد.

وی با بیان آنکه در عرصه تولید دارو و واکسن پیشرفت های زیادی داشته ایم، افزود: در زمان های گذشته راه اندازی موسسه واکسن و سرم سازی رازی افتخاراتی را برای کشور و در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد، هرچند اکنون نیز این موسسه در تولید واکسن و دارو پیشرو است و با حضور موثر و مجدانه متخصصان، فعالیت های آن روز به روز گسترش می یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که با حضور و پیگیری بخش خصوصی و سیاست هایی که دولت در واگذاری امور دارد بتوانیم روز به روز در بازارهای جهانی حضور گسترده ای داشته باشیم.

وی درخصوص مسائل درمانی نیز گفت: رسیدگی به بیماری های بخش دام و طیور و رسیدگی های درمانی که با آن مواجه بودیم در گذشته نه چندان دور از طریق بخش دولتی انجام می شده است.

حجتی یکی از دغدغه های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را وجود بیمارهای مشترک بین انسان و دام برشمرد و افزود: اینها عرصه هایی است که دامپزشکان به صورت گمنام در آنها فعالیت دارند تا محصولات دام، طیور و آبزی پروری بتواند جز محصولات صادراتی باشد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ایران در زمینه موافقتنامه قرنطینه دامی با کشورهای مختلف در حال مذاکره است و با کشور روسیه نیز وارد تعاملات مثبت در زمینه صادرات شده که البته این مساله هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

وی اضافه کرد: برای صادرات به روسیه در بحث آبزی پروری تعدادی شرکت را معرفی کرده ایم که خوشبختانه مورد تایید کشور یادشده قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: با کشور فرانسه در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم موافقتنامه ای با کشورهای اروپای غربی برای مراودات تجاری در حوزه دامپزشکی به امضا برسانیم که این امر می تواند باعث سربلندی کشور و سلامت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد که نتیجه آن تولید محصولات سالم است.

حجتی با بیان آنکه عملی شدن صادرات بیانگر وجود ایمنی و سلامت تولیدات داخلی است، گفت: همین امر می تواند بستر مناسبی را برای اشتغال و صادرات فراهم سازد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز گفت: حدود 90 سال از فعالیت رسمی سازمان دامپزشکی در عرصه خدمات و تحقیق می گذرد و فراز و فرودهای زیادی را در این زمینه طی کرده ایم.

مهدی خلج افزود: امروز باید آغاز مجددی باشد برای آنکه بدانیم کجاییم و باید به کجا برسیم تا بتوانیم شاهد ارتقای کیفیت در بخش های دولتی و خصوصی حوزه دامپزشکی باشیم.

وی با تاکید بر آنکه باید خدمات کیفی عرصه دامپزشکی را افزایش دهیم، گفت: اگر منافع ملی را در سرلوحه کارمان قرار دهیم منافع صنفی نیز متحول خواهد شد و با تعامل و انسجام و هماهنگی حول محور منافع ملی خواهیم توانست نقش تاریخی خود را ایفا کنیم.

در این مراسم 11 سامانه ردیابی دام و فرآورده های خام دامی با کد 30008903 و سامانه دارو و واکسن دامپزشکی با حضور مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست رونمایی شد.
منبع : سایت وزارت جهاد کشاورزی 

دسته بندی:
برچسب ها : روند روبه رشد تولید دارو و واکسن های دامی در کشور , صادرات محصولات دارویی دامپزشکی , روز ملی دامپزشک , بیماری آنفلوانزای پرندگان , دامپزشکان , تب برفکی , موسسه واکسن و سرم سازی , تولید واکسن و دارو , وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت , بیمارهای مشترک بین انسان و دام , ایران در زمینه موافقتنامه قرنطینه دامی با کشورهای مختلف در حال مذاکره است , مراودات تجاری در حوزه دامپزشکی , سازمان دامپزشکی , سامانه دارو و واکسن دامپزشکی , سامانه ردیابی دام و فرآورده های خام دامی ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد