کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

آغاز پروژه مقابله با خشکیدگی بلوط و شمشاد با همکاری فائو

رئیس شورای عالی جنگل و مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به اهمیت جنگل‌ها به عنوان مهمترین منبع حفاظت کننده اکوسیستم‌های سرزمینی و جذب گازهای گلخانه‌ای، از شروع پروژه مقابله با خشکیدگی بلوط و شمشاد با همکاری فائو خبر داد.

 

ناصر مقدسی در کارگاه افتتاحیه پروژه تقویت سازگاری جنگل‌های زاگرس در مقابل خشکیدگی بلوط و جنگل‌های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد گفت: جلسه امروز به منظور افتتاحیه پروژه مشترک سازمان جنگل‌ها و فائو تحت عنوان افزایش مقاومت،‌ اکوسیستم‌های زاگرس و جنگل‌های شمشاد در اکوسیستم بلوط است.

 

وی افزود: جنگل‌ها مهمترین منابع حفاظت کننده در اکوسیستم‌های سرزمینی هستند و نقش والایی در احیا و توسعه این گونه اکوسیستم‌ها دارند.

 

رئیس شورای عالی جنگل و مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه جنگل عنصر اصلی خدمات زیست محیطی به حساب می‌آید افزود: جنگل‌ها به عنوان منبع جذب گازهای گلخانه‌ای، ا براز ارزنده کاهش اثرات تغییرات اقلیم است. با توجه به این نقش ارزنده ضرورت دارد مسائل و متغیرهای موجود در اقلیم را با بحث جنگل همسو کنیم.

 

مقدسی با بیان اینکه با توجه به اولویت جنگل‌ها باید به بحث بهداشت جنگل نیز بپردازیم اظهار کرد: سه عامل اصلی که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند باعث ایجاد بیماری در جنگلها می‌شوند. این عوامل شامل گیاهان مستعد بیماری، وجود پاتوژن‌ها و بحث زمینه‌های مساعد زیست محیطی برای ایجاد بیماری است.

 

مقدسی با تاکید بر اینکه بحث بیماری در محیط زیست و جنگل مسئله پیچیده‌ای است و به عوامل گوناگون ارتباط دارد گفت: از جمله این عوامل بحث تراکم پوشش گیاهی و رطوبت موجود در خاک است که در رشد تولید بیماری نقش تدریجی ایفا می‌کند. عوامل کوتاه مدت مانند حشرات و پژمرده شدن از این دسته عوامل است که درختانی که تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرند به سرعت قابل احیاء هستند.

 

قائم مقام ریاست سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه موضوع بحث خشکیدگی با تنش‌های محیطی ارتباط دارد که در سطح جهانی شاهد آن هستیم گفت: این مسائل شامل خشکسالی، آلودگی هوا، درجه حرارت پایین در زمستان و سایر محرک‌ها شامل بحث تغییر کاربری‌ها است.

 

مقدسی با بیان اینکه چهار طبقه بندی برای شیوه‌های مدیریت آفات و جود دارد: گفت:‌پایش، پیش بینی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها چهار مرحله برای مدیریت آفات است. تهیه برنامه‌ها از طریق مذاکره و گفتگو،‌ مطالعات و تحقیقات و استفاده از تحلیل‌های متعدد محقق می‌شود. همچنین تهیه یک چارچوب و برنامه ریزی جامع برای جنگل نیاز است که نقشه راهی برای جلوگیری از توسعه و رشد بیماری‌ها باشد.

 

رئیس شورای عالی جنگل و مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بیماری خشکیدگی بلوط در زاگرس اولین بار در سال 2009 توسط ادارات کل منابع طبیعی فارس و ایلام گزارش شد گفت: پس از آن گزارشهایی از سایر استان‌های زاگرسی نیز ارائه شد. در تابستان 2012 نیز خشکیدگی شمشاد در اثر بیماری آتشک شمشاد در جنگل‌های خزری واقع در شمال ایران گزارش شد.

 

به گفته مقدسی، این بیماری از شمال غرب به سمت شمال شرقی گسترش یافت و تا سال 2014 حدود 57 هزار هکتار از جنگل‌های شمشاد را آلوده کرد که این میزان دو سوم جنگل‌های شمشاد کشور است.

 

وی با بیان اینکه دولت ایران از طریق وزارت جهاد کشاورزی از سازمان فائو جهت مقابله با خشکیدگی بلوط در زاگرس و آتشک شمشاد در شمال کشور درخواست کمک فنی در قالب یک پروژه اضطراری کرده بود گفت: در همین ارتباط فائو در یک اقدام دو مرحله‌ای موضوع را در دستور کار قرار داد. در فاز اول یک هیئت ارزیاب جهت بررسی اقدامات انجام شده و نتایج حاصله در سطح ملی به ایران اعزام شد.

 

مقدسی با بیان اینکه این هیئت ضمن شناسایی عامل خشکیدگی، راه‌کارهای درمانی مناسبی را ارائه کرد، افزود: در فاز دوم قرار هست یک سند پروژه با صندوق جهانی تسهیلات زیست محیطی بر اساس یافته‌های پروژه‌ اضطراری تهیه شود. همچنین به منظور ایجاد ارتباط میان فاز اول و دوم تیم فائو پیشنهاد کرد یک پروژه همکاری فنی تهیه شود.

 

به گفته مقدسی پروژه همکاری فنی حاضر که توسط فائو تهیه شده در مدت 18 ماه اجرا خواهد شد.

 

رئیس شورای عالی جنگل و مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه انتظار می‌رود اجرای این پروژه دستاوردهای مهمی در پی داشته باشد گفت: دستاوردهای این پروژه شامل تقویت ظرفیت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در زمینه ارزیابی و پایش جنگل و تغییرات کاربری و پوشش گیاهی از جمله زوال بلوط و شمشاد، تنظیم برنامه عمل مدیریت بیماری بلوط ، کنترل بیماری شمشاد ، راه اندازی سیستم مدیریت پایدار و مشارکتی جنگل‌های زاگرس و خزر است.

 

مقدسی در ادامه افزود: ارتقای سطح آگاهی‌های تمامی دست اندرکاران و عامه مردم در زمینه زوال بلوط و مرگ شمشاد و تدوین پروپوزال‌های UTF (اعتبارات یک جانبه) و جف (تسهیلات محیط زیست جهانی) برای کنترل بیماری بلوط و شمشاد و تنظیم سیستم مدیریت پایدار و مشارکتی جنگل‌های زاگرس از جمله دستاوردهای این پروژه خواهد بود. 

 

منبع : سایت سازمان حفظت محیط زیست

دسته بندی:
برچسب ها : شورای عالی جنگل و مراتع سازمان جنگل‌ها , پروژه مقابله با خشکیدگی بلوط و شمشاد , پروژه مقابله با خشکیدگی بلوط , پروژه مقابله با خشکیدگی شمشاد , اکوسیستم‌های سرزمینی ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد