کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

صادرات میگو، فرآورده های لبنی و تخم مرغ ایران به روسیه

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از آغاز صادرات میگوی ایران به روسیه خبر داد.
دکتر مهدی خلج در حاشیه همایش سالگرد نودمین سال تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از موافقت ضمنی مقامات و کارشناسان روسیه برای صادرات میگو ایران به این کشور خبرداد و گفت:میگو را با گواهی بهداشتی می توانیم به روسیه صادر کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.
صدور محصولات لبنی و شیلاتی به روسیه
وی درباره دیگر فرآورده های لبنی و طیور نیز افزود : در صورتی که بخواهیم فرآورده های لبنی یا تخم مرغ صادر کنیم ، کنترل بیماری های آنها مهم است و توافق کردیم گواهی بهداشتی برای صادرات این محصولات باید بدهیم و همه جزئیات آن نیز مورد تفاهم با کارشناسان و مقامات روسیه قرار گرفته است.
خلج تصریح کرد: در جمع بندی مقامات روسیه که در دو هفته قبل به ایران آمدند این گواهی ها امضا شد و قرار است تا دو هفته اینده نظرشان را درباره صادرات فرآورده های لبنی و تخم مرغ اعلام کنند اما ارزیابی ما این است که موافقت آنها را بدست می آوریم.
خلج در زمینه گوشت طیور و فرآورده های دیگر نیز گفت: قرار است تا 15 فوریه در این زمینه جمع بندی شد و در عین حال همکاران ما از فدراسیون روسیه بازدید کردند و قرار است گروه دوم هم از سازمان دامپزشکی در چند روز آینده راهی روسیه شود.
وی در زمینه تجارت بین الملل و آنچه به دام زنده ، طیور و آبزیان و نهاده های آن مربوط می شود ، افزود : شرط لازم ، بهداشت است که یک گام اساسی و مهم درباره صادرات به روسیه محسوب می شود و این راه طولانی را طی کردیم و مقامات روسیه پرسشنامه هایی را ارسال کردند که آن را تکمیل و چندین بار کارشناسان و مقامات روسیه از کشور ما بازدید کردند.
خلج گفت: ارزیابی اولیه مقامات روسیه این است که سازمان دامپزشکی کشور مرجع صلاحیت دار در صدور مجوز صادرات است یا خیر؟ که در منظر اول نظر کارشناسان مثبت بوده و در مرحله دوم مراکز پرورش دام و طیور و آبزیان و ارزیابی آنها از مراکز استحصال و فرآوری بود.
وی اضافه کرد: در این زمینه کشتارگاه های صنعتی طیور مراکز فرآوری انواع آبزیان بخصوص میگو و کارخانه های لبنی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 24 تا 25 شرکت ایرانی که 19 شرکت آن درباره آبزیان بود ، دو کشتارگاه صنعتی طیور و 4 کارخانه صنایع لبنی از نظر آنها قابلیت صادرات را دارد.

منبع : سایت وزارت جهاد کشاورزی

دسته بندی:
برچسب ها : میگو , تخم مرغ , ایران , روسیه , فرآورده های لبنی , صادرات , صادرات میگو ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد