کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

نشست هم اندیشی احیای تالاب بین المللی گاوخونی در اصفهان برگزار شد

استاندار اصفهان گفت: هنگامی حوزه آبریز زاینده رود احیا می شود که تالاب گاوخونی احیا شود.

رسول زرگرپور  در نشست هم اندیشی احیای تالاب بین المللی گاوخونی در هتل عباسی اصفهان افزود: احیای تالاب گاوخونی باید یک طرح بین المللی تلقی شود و باید از تجربیات جهانی در این زمینه بهره برد. 

وی با بیان اینکه ورود دو مترمکعب آب در ثانیه به این تالاب به معنی احیای تالاب نیست ادامه داد: برگزاری روز جهانی تالاب ها در اصفهان را به فال نیک می گیریم تا از تمام نهادهای بین المللی در زمینه احیای تالاب گاوخونی استفاده کنیم. 

وی با اشاره به اینکه باید برخوردی بین المللی با تالاب گاوخونی داشته باشیم تصریح کرد: هدف اصلی و اساسی ما احیای تالاب گاوخونی و به تبع آن حوزه آبریز زاینده رود است. 

استاندار اصفهان بیان کرد: ایران با سابقه ای هفت هزار ساله در بین دو کمربند کوه زایی آلپ- هیمالیا و کمربند مناطق خشک واقع شده است ولی در طول این سال ها به دلیل خلاقیت های مردمانش و اجرای طرح های بسیار مناسب توانسته با این دو مورد به خوبی زندگی را به پیش برد. 

وی افزود: استفاده از سازه های قنات یا کاریز که به عنوان یکی از بهترین سازه ها برای مناطق خشک استفاده می شود در دو هزار و 500 سال قبل و گسترش آن از ایران به کشورهای آفریقا و حتی اسپانیا، طرح توزیع آب در طومار شیخ بهایی در 400 سال پیش که هنوز پیشرفته ترین طرح مدیریت آبی برای اصفهان است نشان از خلاقیت مردم ایران دارد. 

وی با بیان اینکه اصلی ترین چالش و معضل امروز ما مسائل زیست محیطی است اظهار کرد: این معضلات تنها در آب و خاک و هوا و صوت خلاصه نمی شود و به هم پیوسته است و گاهی نیز یکدیگر را تشدید می کند. 

وی همچنین گفت: احیای تالاب گاوخونی تنها یک نیاز انسانی نیست بلکه نیاز روح و روان مردم ماست. 

نشست هم اندیشی احیای تالاب بین المللی گاوخونی شامگاه دوشنبه با حضور استاندار اصفهان، دبیرکل کنوانسیون رامسر، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، کارشناسان دبیرخانه کنوانسیون رامسر، برخی از سفرا و وزرای کشورهای عضو کنوانسیون و مسوولان و مدیران استانی و کشوری مرتبط در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان برگزار شد.

تالاب گاوخونی با قدمتی 10 میلیون ساله را می توان گوهری گرانبها نه تنها برای خطه اصفهان بلکه در مرکز ایران دانست که نقشی کلیدی و انکارناپذیر از لحاظ هیدرولوژیکی، بیولوژیکی و اکولوژیکی در منطقه جغرافیایی زیستی اش دارد. 

باتلاق یا همان تالاب گاوخونی یکی از باتلاق های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران و از ارزشمندترین اکوسیستم های تالابی کشور است که سال 1975 میلادی در لیست تالاب های بین المللی کنواکسیون رامسر (قدیمی ترین معاهده حفاظت از تالاب ها در جهان است) به ثبت رسیده است. 

گاوخونی پیش از خشک شدن به دلیل اهمیت بالای بین المللی و به سبب وجود گونه های زیستی نادر و آسیب پذیر و نیز مهاجرت سالانه بیش از 20 هزار پرنده به آن، پنجاه و سومین تالاب از دوهزار و 205 تالاب عضو شده در کنوانسیون رامسربه شمار می رفت.

منبع : سایت سازمان حفاظت محیط زیست

دسته بندی:
برچسب ها : احیای زاینده رود , زاینده رود , احیای تالاب گاوخونی , تالاب گاوخونی , تالاب گاوخونی با قدمتی 10 میلیون ساله , برگزاری روز جهانی تالاب ها در اصفهان , قنات یا کاریز , زیست محیطی , نشست هم اندیشی احیای تالاب بین المللی گاوخونی , ارزشمندترین اکوسیستم های تالابی کشور ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد