کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

اعلام دلیل قرمزشدن آب دریاچه ارومیه توسط سازمان فضایی ناسا

ناسا با انتشار تصویر جدیدی از دریاچه ارومیه از تغییر رنگ این دریاچه در ۳‌ ماه گذشته خبر داده و علت آن را تشریح کرد.

به گزارش کشاورزی روز به نقل از همشهری آنلاین ؛ اين گزارش از سوی ماهواره ناسا، با نام آكوا ۱۰ اعلام شده است. براساس اين گزارش درياچه اروميه نسبت به 3‌ماه گذشته تغيير رنگ داده و از رنگ سبز كمرنگ به سمت رنگ قرمز رفته است. ناسا همچنين اعلام كرد: درياچه شور اروميه، همانند درياچه آرال در ازبكستان، طی دهه‌های گذشته رو به تحليل رفته است.

هر مقدار از آب اين درياچه كاسته و وسعت آن كوچك‌تر شود، شوری آب نيز بيشتر خواهد شد. براساس اعلام ناسا، بر اثر فعاليت موجودات ميكروسكوپی داخل اين درياچه و با توجه به كوچك شدن وسعت، رنگ اين درياچه به‌طور متناوب به رنگ‌های قرمز و نارنجی تغيير مي‌كند.

براساس يافته‌های آكوآ10 كه بر خروجي مهر قرار گرفت، در ماه‌هاي آوريل و می با وارد شدن مقادير زيادی از آب شيرين به اين درياچه مواجه هستيم. در اين 2‌ماه برف‌های كوه‌هاي اطراف ذوب مي‌شود و همزمان بارندگي در مناطق شمال‌غرب ايران افزايش می يابد و منابع آب شيرين وارد اين درياچه مي‌شوند. اما از تابستان، ورودی اين منبع آب‌شيرين به درياچه قطع مي‌شود.

در فصل بهار افزايش ورود آب شيرين به اين درياچه، نمك موجود در درياچه شور را پايين می برد، اما با آغاز فصل تابستان و قطع شدن ورود آب شيرين و افزايش دما سطح شوری و خشكی درياچه نيز افزايش می يابد. اين درست زمانی است كه ميكروارگانيسم‌های موجود در آب درياچه اروميه رنگ خود را بهتر نشان می دهند.

ناسا اعلام كرد: در سال‌های گذشته تغيير رنگ درياچه بارها ديده شده و رنگ آن بارها از سبز و آبی به قرمزی گراييده است كه علت اين پديده در ماه‌های تابستان بيشتر به‌دليل فعاليت‌های باكتريايی و جلبكی ناشی از گرمای هوا و كاهش ورود منابع آب شيرين به اين درياچه است.

ناسا همچنين به معضل خشكی و كمبود منابع آب شيرين نيز اشاره و تأكيد كرد: استفاده بيش از حد از آب در كشاورزی در فصل تابستان نيز مزيد بر علت است.

بنابر اعلام ناسا در ۱۴ سال گذشته ۷۰ درصد از وسعت سابق درياچه اروميه خشك شده و تصاوير ماهواره‌ای نشان می دهد در سال‌های گذشته هر ساله نزديك به ۲۲۰ كيلومترمربع از اين درياچه خشك شده است.

 

دسته بندی:
برچسب ها : دلیل قرمزشدن آب دریاچه ارومیه , قرمزشدن آب دریاچه ارومیه , آب دریاچه ارومیه , دریاچه ارومیه , درياچه شور , درياچه , ميكروارگانيسم‌های موجود در آب درياچه اروميه , فعاليت‌های باكتريايی و جلبكی ناشی از گرمای هوا , در ۱۴ سال گذشته ۷۰ درصد از وسعت سابق درياچه اروميه خشك شده , درياچه شور اروميه , درياچه آرال در ازبكستان , سازمان فضایی ناسا ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد