کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

اعتبار 10 هزار ميليارد تومانی بانک ها به وزارت جهادکشاورزی در راه پرداخت طلب گندمکاران

رئيس نظام صنفی کشاورزی از پرداخت 5 هزار ميليارد تومان بدهی گندمکاران خبر داد.

به گزارش کشاورزی روز به نقل از خبرگزاری آريا،محمد شفيع ملک زاده  گفت: از يازده هزار و 500 ميليارد تومان پول گندمکاران تاکنون حدود 6 هزار ميليارد تومان پرداخت و 5 هزار ميليارد و 500 ميليون تومان باقی مانده است.

رئيس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبيعی کشوربا اشاره به اينکه تاکنون بيش از 9 ميليون تن گندم به صورت تضمينی خريداری شده است، افزود: حدود 50 درصد طلب گندمکاران هنوز پرداخت نشده است.

وی گفت: پس از دو هفته پيگيری وزيرجهادکشاورزی از دولت مقرر شد بانکها 10 هزار ميليارد تومان اعتبار برای پرداخت طلب گندمکاران در اختيار وزارت جهادکشاورزی قرار دهند.

رئيس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبيعی کشور افزود: با اختصاص اين ميزان اعتبار بدهی گندمکاران به زودی پرداخت خواهد شد.

شفيع ملک زاده تاکيد کرد: کشاورزان برای پرداخت بدهی های خود بابت هزينه های کاشت، داشت و برداشت نياز شديدی به پول دارند و از طرف ديگر بايد امکانات لازم را براي فصل جديد کشت که از مهر آغاز می شود فراهم کنند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان غله کشور گفت: سازمان غله متولی اصلی خريد تضمينی گندم در کشور است بنابراين بايد اعتبارات لازم را براي خريد تضمينی گندم پيش بينی می کردند که متاسفانه اين چنين نشد و برای پرداخت پول گندمکاران با مشکل برخورد کردند.

رئيس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبيعی کشور افزود: در ابتدای فصل برداشت گندم سازمان غله کشور و بانک کشاورزی قول دادند پول کشاورزان را در مدت 3 روز تا يک هفته پس از خريد تضمينی پرداخت کنند اما کشاورزانی هستند که بيش از دو ماه است پول خود را دريافت نکردند.

شفيع ملک زاده گفت: با پيگيری های وزيرجهادکشاورزی و اختصاص 10 هزار ميليارد تومان اعتبار تمام بدهی دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: در برخی مناطق از آنجا که نقدينگی کافی براي خريد گندم و پرداخت به موقع پول به کشاورز نبود کشاورزان به ناچار گندم خود را با قيمت پايين تر از قيمت تضمينی حتی کمتر از هزار تومان به دلال ها فروختند.

رئيس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبيعی کشور گفت: يکی ديگر از مشکلاتی که سبب شد برخی از کشاورزان در استان های کردستان، فارس و حتي خوزستان گندم خود را به دلالان بفروشند کمبود انبار و مکان تخليه و نگهداری گندم ها بود.

شفيع ملک زاده افزود: از طرف ديگر ناهماهنگی در مديريت زمان نيز مشکلاتی را در روند خريد گندم از کشاورزان ايجاد کرد يعنی گندم های خريداری شده به موقع بارگيری نشد بنابراين مکان کافی برای نگهداری گندم هايی که خريداری می شد در اختيار نبود.

وی تاکيد کرد: افراد سودجو و دلالان از اين شروط بيشترين بهره را بردند و گندم را با قيمت کمتر از قيمت تضمينی خريداری و با گندم ارزان وارداتی مخلوط کردند و با قيمت بالاتر به دولت فروختند و فاصله قيمتی 400 تا 500 تومان در هر کيلو را به جيب زدند.

رئيس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبيعی کشور افزود: دلالان در شهرستان فيروزآباد فارس گندم هاي وارداتی را با گندم های داخلی مخلوط کردند و با قيمت تضمينی به عوامل خريد دولتی می فروختند که وزارت جهادکشاورزی متوجه ماجرا شد و سريعا با آن برخورد کرد.

شفيع ملک زاده گفت: از آنجا که دولت برای تامين اعتبارات لازم با مشکلاتی مواجه است انتظار داريم کشاورزان در زمينه دريافت خود صبوری بيشتری داشته باشند.

وی افزود: شرکت های تعاونی کشاورزی امکانات و تجهيزات لازم را برای خريد تضمينی گندم در اختيار دارند بنابراين بايد خودشان مسئول خريد تضمينی گندم باشند.

دسته بندی:
برچسب ها : نظام صنفی کشاورزی , بدهی گندمکاران , حدود 50 درصد طلب گندمکاران هنوز پرداخت نشده است , پرداخت طلب گندمکاران , طلب گندمکاران , گندمکاران , اعتبار 10 هزار ميليارد تومانی بانک ها به وزارت جهادکشاورزی , وزارت جهادکشاورزی ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد