کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

زندگی 5 میلیون ایرانی وابسته به مراتع است

رییس انجمن علمی مرتعداری کشور گفت: بیش از 50 درصد مساحت کشور را مرتع تشکیل می دهد و زندگی 5میلیون ایرانی وابسته به مراتع است.

به گزارش کشاورزی روز به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها- دکتر حسین ارزانی که روز 5 دی ماه به اتفاق اعضای انجمن مرتعداری کشور  با رییس سازمان جنگل ها دیدار داشت، افزود: کارکرد های مراتع بی بدیل است زیرا پوشش گیاهی مراتع علاوه بر ذخیره سازی آب از بروز سیلاب، بیابانی شدن سرزمین و اشاعه ریزگردها جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: همکاری سازمان جنگل ها با انجمن مرتعداری به عنوان یک ظرفیت رایگان می تواند در باروری علمی و اجرایی سازمان بسیار اثربخش باشد.

رییس انجمن علمی مرتعداری بکارگیری فارغ التحصیلان رشته مرتع جهت نظارت و ارزیابی را یک ضرورت خواند و خاطر نشان ساخت: مدیریت جامع و مدیریت مراتع روستایی منجر به مدیریت 50 میلیون هکتار ارضی کشور می شود.

حسین ارزانی در ادامه کاهش نیروی انسانی متخصص را از مشکلات منابع طبیعی برشمرد و توجه بیشتر دولت و مجلس به تقویت نیروی انسانی در بخش جنگل ها و مراتع را خواستار شد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز مراتع را روح و جان منابع طبیعی دانست و گفت: هم تخریب و هم توسعه در این عرصه صورت می گیرد.

خداکرم جلالی ، انجمن مرتع را از فعال ترین انجمن منابع طبیعی برشمرد و گفت: این انجمن قوی و صاحبنظر است و مایه دلگرمی مرتعداران شده است.

جلالی گفت: وجه مشترک سازمان و انجمن مرتعداری در این است که هر اتفاقی چه به لحاظ تخریبی و چه  توسعه ای در عرصه های مرتعی  رخ می دهد،  لزوم توجه و حساسیت های این دو بخش را بیشتر می کند.

ریسس سازمان جنگل ها و مراتع تصریح کرد: در نگرش جامع و سیستمی و همچنین در بخش بیو لوژیکی فعالیت های انجام  شده در عرصه ها و مقابله با پدیده بیابان زایی همواره بر تقویت پوشش گیاهی مراتع  و مدیریت بر آن تاکید وجود دارد.

مهندس جلالی خاطر نشان ساخت: بیشتر اعتبارات مراتع  اکنون استانی است اما بخش ملی اعتبارات آن نیز تا حد قابل توجهی ارتقاء پیدا کرده است.

این مسئول منابع طبیعی کشور ضمن ابراز خرسندی در نشست با اعضای انجمن علمی مرتعداری خواهان تعامل و همکاری بیشتر آنان در راستای پیشبرد اهداف و سیاست های منابع طبیعی شد.

دسته بندی:
برچسب ها : مراتع، روح و جان منابع طبیعی است , مرتع , انجمن مرتعداری کشور , منابع طبیعی , روح و جان منابع طبیعی , مراتع , سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری , انجمن منابع طبیعی , بیش از 50 درصد مساحت کشور را مرتع تشکیل می دهد ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد