کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

مغز پشه میوه توسط محققین دانشگاه سن دیئگو کالیفرنیا جراحی شد

محققین آمریکایی شیوه ای را ابداع کردند که با کمک آن می توان از فعالیت های عصبی مغز پشه میوه عکسبرداری کرد.
محققین دانشگاه «سن دیئگو» کالیفرنیا ابتدا با جراحی، استخوان خارجی سر پشه میوه را برداشتند. به گفته این تیم تحقیقاتی، ناحیه جراحی شده به اندازه چند دانه کریستال نمک بود. سپس آن قسمت را با سیلیکن شفاف پر کردند تا فعالیت های مغزی پشه میوه در زیر میکروسکوپ قابل رویت باشد.
بعد از این مرحله محققین سه دوربین به همراه چند آینه گردان بر بالای سر پشه میوه که دارای پوشش شفاف بود، قرار دادند تا فعالیت های مغزی این حشره با دقت بررسی شود. در مرحله آخر با انعکاس نور لیزر بر روی آینه ها و بازتاب آن در مغز حشره، محققین توانستند فعالیت یاخته های عصبی را در مغز پشه مگس شناسایی کنند.
بر اساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شد که ۱۰۰ هزار یاخته عصبی در مغز پشه میوه وجود دارد و با بکارگیری این تکنیک می توان تمام فعالیت مغز را رصد کرد. اسم این شیوه عکس برداری "Flyception" است.
تنیجه این تحقیق در نشریه Nature Methods (عکس و فیلم) منتشر شده است. 
همه چیزی که پشه‌های میوه برای رشد و نمو به آن نیاز دارند، یک محل مرطوب حاوی مواد در حال تخمیر است.
این مواد ممکن است میوه‌ها یا سبزی‌های رسیده باشند، همچنین سطل‌های زباله، بطری‌ها و قوطی‌های خالی مواد غذایی و کهنه‌های تمیزکاری و زمین‌شورها هم ممکن است به محل رشد آنها بدل شود.
پشه‌های میوه تخم‌های‌شان - که تا 500 تخم در هر بار ممکن است باشد- بر روی این سطوح مرطوب می‌گذارند.
هنگامی که لاروها از تخم بیرون‌می‌آیند، روی همین سطوح به تغذیه می‌پردازند. از آنجایی که آنها تنها روی سطح میوه تغذیه می‌کنند، اگر قسمت‌های آسیب‌دیده و بیش از حد رسیده میوه یا سبزی را جدا کنید، لارو این حشرات را نخواهید خورد.
منابع : خبرگزاری ایانا و همشهری آنلاین

دسته بندی: تازه ها,آفات و بیماری ها,باغی,
برچسب ها : پشه‌های میوه , نشریه Nature Methods , مغز حشره , فعالیت یاخته های عصبی در مغز پشه مگس , فعالیت های عصبی مغز پشه میوه , محققین دانشگاه «سن دیئگو» کالیفرنیا , استخوان خارجی سر پشه میوه ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد