کشاورزی روز

( کشاورزی - محیط زیست - دامپروری - شیلات )
امروز شنبه 03 آبان 1399

فواید انبه

انبه درختي است زيبا که ارتفاع آن تا 10 متر مي‌رسد. منشا انبه هند و مالزي و برمه مي‌باشد ولي هم اکنون در تمام مناطق استوايي و حاره کشت مي‌شود.

انبه از 4000 سال پيش وجود داشته است. برگ هاي اين درخت نيزه‌اي شکل ، گل هاي آن زرد يا قرمز رنگ و به صورت خوشه‌اي وجود دارد.با وجود اين که هند بزرگ‌ترين توليدکنندهٔ انبه در جهان است، کمتر از يک‌درصد از صادرات جهاني را به خود اختصاص مي‌دهد. در سال 2004، توليد جهاني انبه 26٫3 ميليون تن بود، و به اين ترتيب رتبهٔ ششم را در توليدات جهاني ميوه به خود اختصاص داد (پس از موز، انگور، پرتقال، سيب و موز سبز). 89 کشور توليدکنندهٔ انبه هستند.

انبه جزو اولين ميوه هايي است که در مناطق گرمسيري و استوايي مورد استفاده انسان قرار گرفته است. اين روزها انبه به عنوان يک ميوه با ارزش تغذيه اي فراوان مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان منبع بتاکاروتن (پيش ساز ويتامين A)، ويتامين C و پتاسيم به حساب مي آيد.

کاهنده فشار خون اين ميوه از منابع بسيار خوب پتاسيم به حساب مي آيد، طوري که مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصيه مي شود. اين ميوه انديس گلايسمي بالايي نيز دارد، يعني وقتي مصرف شود، قند خون به يکباره افزايش پيدا مي کند و موجب ترشح هورمون انسولين مي شود. با ترشح اين هورمون، قند به داخل سلول ها وارد شده و دوباره افت پيدا مي کند. به همين دليل فرد دوباره احساس گرسنگي مي کند و همين موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوري او مي شود.

افراد ديابتي اين ميوه را بايد با احتياط مصرف کنند، زيرا نياز به انسولين با خوردن اين ميوه افزايش پيدا مي کند. ميوه اي براي کم خون ها مشکل کم خوني در افرادي که از گوشت قرمز استفاده نمي کنند، بيشتر ديده مي شود. به اين افراد توصيه مي شود تا از منابع گياهي آهن بيشتر استفاده کنند.

به علاوه در کنار مواد غذايي آهن دار گياهي بهتر است از غذاهايي استفاده شود که جذب اين آهن گياهي را بالا مي برند. در اين ميان، انبه جزو ميوه هايي است که مي توان آن را به همراه منابع گياهي آهن دار مورد استفاده قرار داد. در هر 100 گرم از اين ميوه، 37 ميلي گرم ويتامين C و 2000 ميکروگرم بتاکاروتن وجود دارد که مطالعات نشان داده اند دريافت هم زمان اين مواد مغذي با آهن، جذب روده اي اين ماده معدني را افزايش مي دهد.

بتاکاروتن در روده با آهن يکي شده و از پيوند آن با ترکيباتي مثل فيتات ها که مانع جذب آهن مي شوند، جلوگيري کرده و به اين ترتيب براي کم خوني مفيد است.انبه عليه سرطان مصرف مرتب اين ميوه از بروز سرطان رحم پيش گيري مي کند، زيرا خاصيت آنتي اکسيداني دارد. اين ميوه به دليل داشتن ويتامين C و بتاکاروتن، يک سيستم ايمني بسيار قوي ايجاد مي کند.

به همين دليل مصرف مرتب انبه در برنامه غذايي از بروز عفونت هاي ويروسي و رشد تومورهاي بدخيم در بدن جلوگيري مي کند. دريافت مقادير بالاي بتاکاروتن موجب فعاليت هرچه بيشتر سلول هاي سيستم ايمني مي شود.

به اين دليل متخصصان تغذيه، مصرف انبه را به گروه هاي سني با سيستم ايمني ضعيف تر مانند سالمندان، بچه ها و زنان باردار توصيه مي کنند.طرز خريد انبه وقتي مي خواهيد اين ميوه را بخريد، اول خوب به انبه ها نگاه کنيد.

توجه داشته باشيد که پوست يکنواختي داشته باشند، البته ممکن است قسمت هايي روي اين ميوه وجود داشته باشند که به رنگ سبز تيره، زرد و قرمز در آمده است. به علاوه، هنگامي که آن را فشار مي دهيد، بايد پوست اين ميوه نرم باشد. اگر لکه هاي سبز تيره روي اين ميوه باشد، يعني اين ميوه به خوبي نرسيده است و مي توان آن را در دماي اتاق قرار داد که با گذشت چند روز مي رسد و به محض آن که کاملا رسيد، مي توان آن را به مدت دو هفته در يخچال نگهداري کرد.

در ضمن، براي تسريع در رسيدن اين ميوه مي توانيد آن ها را داخل پاکت کاغذي و در دماي اتاق قرار دهيد که سرعت فرآيند رسيدن اين ميوه ها افزايش پيدا مي کند.

 

تهيه و تنظيم:محمدچهاردولي خبرنگار اقتصادي خبرگزاري آريا

منبع : http://www.aryanews.com

دسته بندی: خواص گیاهان دارویی,میوه ها,
برچسب ها : انبه , خواص انبه , کاهنده فشار خون , ويتامين C , بتاکاروتن , پيش ساز ويتامين A , پتاسيم , انبه از 4000 سال پيش وجود داشته است , هند بزرگ‌ترين توليدکنندهٔ انبه در جهان است , منشا انبه هند و مالزي و برمه مي‌باشد ,

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد