کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

خطر انقراض گونه‌های گیاهی بومی ایران

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باغ گیاه شناسی ملی ایران گفت:در سال های اخیر، خطر انقراض گیاهان بومی کشور با شرایط جغرافیایی مطلوب به وضوح احساس می‌شود.

ولی الله مظفریان عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باغ گیاه شناسی ملی ایران ، در خصوص وضعیت گونه‌های گیاهی و انقراض آنها اظهار داشت: انقراض یک گونه گیاهی در حالت طبیعی امکان پذیر نیست و آنچه اهمیت دارد علل و عوامل انقراض آنها است.

وی با بیان اینکه خلقت برای نابودی نبوده و هر موجودی برای حفاظت از خود زیستگاه و انرژی خاصی دارد، تصریح کرد: ما انسان‌ها با نفوذ به محل رویش گیاهان، اشغال زیستگاه آنها باعث اختلال در شرایط زیستی آنها و بر هم خوردن زیستگاه‌شان شده‌ایم.

مظفریان بیان داشت: در ایران با گسترش شهر نشینی، توسعه بی رویه جاده‌ها در برخی موارد، سد سازی و ساختمان سازی در دامنه مناطق کوهستانی و چشمه سارها به سمتی حرکت کرده‌ایم که محیط را برای رویش گیاهان دشوار ساخته‌ایم.

عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باغ گیاه شناسی ملی ایران درباره دیگر علل انقراض گیاهان و یا کاهش جمعیت آنها که به واقع در کشورمان به وضوح قابل رویت است، گفت: بهره برداری خود خواهانه و بی رویه از گیاهان به آن مفهوم که کشاورزان هر مکانی که می‌خواهند اقدام به کاشت کرده و دامداران در هر منطقه دلخواهی به چرا دام‌های خود می‌پردازند و یا به اسم دارویی بودن گیاه اقدام به برداشت بی رویه آن از ریشه کرده و امکان رویش مجدد آن را با مشکل مواجه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در ایران سابقه تاریخی روشن و مطالعه شده در ارتباط با محیط‌ های خاص رویشگاهی گیاهان وجود ندارد، گفت: بعد از 38 سال تلاش و تحقیق در حوزه گیاه شناسی جرأت نمی‌کنم که آماری از گیاهان منقرض شده ارائه دهم ولی خوشبختانه امروزه بسیاری از گیاهان ایرانی را شناخته و در دانشکده کشاورزی کرج (مدرسه فلاحت) تمام گیاهان محدوده جغرافیایی ایران را جمع آوری کرده و به شکل خشک شده آنها را در جایگاهی نگهداری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نمی‌توانم ادعا کنم که یک گونه گیاهی منقرض شده و یا در حال انقراض است، چرا که این بیان نیازمند دانش وسیع و اطلاعات جامع و کافی است که متاسفانه ما به این امر دسترسی نداریم.

این گیاه شناس تصریح کرد: خطر انقراض در مورد گونه‌های بومی و پر نیاز کشورمان با شرایط جغرافیایی محدود، احساس می‌شود.

مظفریان با تاکید بر اینکه بسیاری از نابودی‌‌های عرصه گیاهی ایران به دست عامل انسانی انجام می‌پذیرد، افزود: اگر با این روال به رفتار خود با گیاهان ادامه دهیم به زودی در ایران تمامی گیاهان از بین خواهند رفت.

عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باغ گیاه شناسی ملی ایران ادامه داد: این روزها به اندازه ای با طبیعت بی رحمانه رفتار کرده‌ایم که  عکس العمل طبیعت را به شکل سیل، ریزگردها، جا به جایی سرزمین و حتی محو شدن منطقه‌ای همانند جا به جا شدن روستایی در بخش زرد کوه بختیاری و مدفون شدن روستایی دیگر زیر خروارها خاک و ریزش سنگ‌های دامنه‌ کوه‌های مجاور با مسیرهای ماشین رو مشاهده می کنیم.

وی درباره اقداماتی که باید برای حفظ گیاهان در نظر گرفت، گفت: قوانین مملکتی باید طوری باشد که افراد با آگاهی به حق و حقوق از دست درازی به زیستگاه گیاهان خودداری کنند، طوری در فضاهای سبز قدم بردارند که این فضا با حداقل آسیب در اختیار نسل‌های بعدی نیز قرار گیرد.

منبع : سایت سازمان حفاظت محیط زیست

دسته بندی:
برچسب ها : انقراض گونه‌های گیاهی بومی ایران , انقراض گونه‌های گیاهی , گونه‌های گیاهی بومی ایران , ایران , گیاهان بومی ایران , موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باغ گیاه شناسی ملی ایران , باغ گیاه شناسی ملی ایران ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد