کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

افزایش 14 برابری اعتبارات بیابانزدایی در بودجه سال 96

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: از 800 هزار هکتار اراضی بیابانی خوزستان که در کانون بحران ریزگردها قرار دارد، مشکل 200 هزار هکتار آن در جنوب شرقی اهواز با تامین منابع آب حل می شود. 

به گزارش کشاورزی روز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس خداکرم جلالی ، در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: از این 800 هزار هکتار اراضی بحرانی، در سطح 120 هزار هکتار عملیات بیابانزدایی انجام شده که 64 هزار هکتار آن جنگلکاری دست کاشت بوده است.

وی با بیان این که 20 درصد ریزگردها در کشور منشا داخلی و 80 درصد منشا خارجی دارند، اظهار داشت: دولت برنامه ویژه ای برای کنترل و تثبیت کانون های ریزگرد دارد و قرار شده وزارت نیرو برای مرطوب کردن و آبیاری مناطق هور، آب در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد.

جلالی ابراز امیدواری کرد در اقدامی ضربتی تا فروردین ماه سال آینده در سطح 40 هزار هکتار اراضی بحرانی خوزستان عملیات بیابانزدایی انجام گیرد.

وی با بیان این که در شمال غرب اهواز نیز 350 هزار هکتار کانون شن های روان وجود دارد، خاطر نشان کرد که در هشت هزار هکتار از این اراضی برای تثبیت شن های روان نهال کاری و مالچ پاشی شده است.

وی گفت: در مرحله نخست 30 میلیارد تومان برای عملیات مقابله با ریزگردهای استان خوزستان، اعتبار اختصاص یافته، اما باید ردیف ویژه ای در بودجه سال 96 با رقمی مناسب به این کار تخصیص یابد تا در برنامه هفتم توسعه گرد و غبار با منشا داخلی کنترل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی علت ریزگردها با منشا داخلی را خشکسالی های ممتد، خشک شدن تالاب ها طی 15 سال اخیر با مدیریت منابع داخلی دانست.

وی در عین حال از افزایش 14 برابری اعتبارات بیابانزدایی در بودجه سال 96 نسبت به سال قبل خبر داد و اذعان داشت: اعتبارات بیابانزدایی در بودجه سال آینده با اهمیت ویژه دولت و مجلس 910 میلیارد تومان تصویب شده است.

وی اعتبارات طرح های بیابانزدایی سال 95 را 65 میلیارد تومان عنوان کرد.

جلالی با بیان این که سفره های آب زیرزمینی کشور دچار بحران شده است، یادآور شد که از بعد انقلاب تا کنون 130 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از آب های زیر زمینی کشور صورت گرفته است.

وی نقش آبخیزداری را در حفاظت از آب و خاک کشور مهم ارزیابی و تصریح کرد: هزینه استحصال آب از طریق آبخیزداری یک پنجم هزینه استحصال آب از سدها است.

جلالی سهم آب های زیرزمینی در مصارف کشاورزی و شرب را 55 درصد عنوان کرد و گفت: به رغم آن، در سال های پس از انقلاب، میزان اعتبار برای حمایت از آب های زیرزمینی کمتر از نیم درصد بوده است.

وی افزود: خوشبختانه اعتبارات عملیات آبخیزداری در بودجه سال آینده 131 درصد نسبت به سال 95 افزایش نشان می دهد.

جلالی اعتبارات آبخیزداری سال 95 را 200 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این مبلغ نیز تنها 10 درصد آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: هر هکتار ابخیزداری 520 متر مکعب آب و هر هکتار آبخوانداری هزار متر مکعب آب را به سطوح آب های زیرزمینی می رساند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مورد بهره برداری از جنگل های شمال نیز گفت: تا پایان امسال 150 هزار هکتار از طرح های جنگلداری در شمال کشور از چرخه بهره برداری خارج می شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، پس از سه سال این طرح ها باید تسویه کنند و قرار دادها تمدید نمی شود.

جلالی تاکید کرد که از سال چهارم برنامه ششم توسعه، هیچگونه بهره برداری از جنگل های شمال انجام نخواهد گرفت.

وی خاطر نشان ساخت. از 14.3 میلیون هکتار جنگل های کل کشور، در یک میلیون هکتار از جنگل های شمال، طرح بهره برداری از جنگل داشتیم.

جلالی با اشاره به برنامه ششم توسعه نیز گفت: در این برنامه اجرای آبخیزداری از سطح 10 میلیون هکتار، احیا و غنی سازی جنگل ها در سطح 815 هزار هکتار، بیابانزدایی یک میلیون و 140 هزار هکتار، تهیه نقشه کاداستر 132 میلیون هکتار تصویب شده است.

وی همچنین از تصویب احیای رویشگاه های طبیعی در سطح 10 میلیون هکتار، اجرای طرح های اقتصادی جنگل کاری در 2 میلیون هکتار و افزایش سالانه 10 درصدی ضریب حفاظت از جنگل ها در برنامه ششم توسعه خبر داد.

جلالی در باره صادرات خاک نیز گفت: ما صادرات رسمی خاک از عرصه های منابع طبیعی و بخش کشاورزی نداریم و اگر چنین چیزی دیده شود با آن برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:امسال در هفته منابع طبیعی 10 میلیون اصله نهال در 100 هزار هکتار اراضی کشور توسط نهضت سبز،سمن ها،دانش آموزان و مشارکت مردمی به صورت علمی کاشته می شود.


دسته بندی:
برچسب ها : مشکل 200 هزار هکتار از کانون بحران ریزگردها در اهواز با تامین آب حل می شود , برنامه ششم توسعه , اجرای طرح های اقتصادی جنگل کاری , احیای رویشگاه های طبیعی , منابع طبیعی , بیابانزدایی در بودجه سال 96 , بیابانزدایی ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد