کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

يك سوم خرماي توليدي كشور خوراك دام مي‌شود

سالانه حدود يك ميليون تن خرما در كشورمان توليد مي‌شود كه در جايگاه دومين توليدكننده خرماي جهان قرار گرفته‌ايم اما به دليل فرسوده بودن نخلستان‌ها و نبود مكانيزاسيون در زمينه توليد و برداشت اين محصول حدود يك سوم از خرماي توليدي نخلستان‌ها به عنوان ضايعات خوراك دام مي‌شود.

مهدي اماني ـ مديرعامل سابق اتحاديه نخل‌داران اظهار كرد: 200 رقم خرما در كشورمان وجود دارد كه 15رقم (15 درصد) آن تجاري بوده و در بازار مصرف استان تهران و شهرهاي بزرگ كشورعرضه مي‌شود و 85 درصد از ارقام ديگر خرماي غير تجاري بوده كه به مصرف محلي مي‌رسد.

وي با اشاره به بالا بودن ميزان ضايعات خرما افزود: حدود يك سوم از خرما به دليل كيفيت پايين و ضايعات در مصارف صنعتي و فرآوري قرار مي‌گيرد و يا به عنوان خوراك دام مصرف مي‌شود.

اماني اظهار كرد: برداشت خرما بسته به ارقام مختلف آغاز شده به طوري كه در حال حاضر رطب بوشهر و خرماي مضافتي جيرفت و ايرانشهر از نخلستان‌هاي اين مناطق برداشت مي‌شود. البته اوج برداشت خرما شهريور ماه خواهد بود و فصل برداشت اين محصول تا پايان مهر ماه ادامه دارد.

به گفته وي ماه رمضان امسال خرما فراواني چنداني نداشت و قيمت بالايي برخوردار بود.

اماني يادآور شد: با توجه به اينكه از نيمه دوم ماه رمضان مصرف خرما روند نزولي دارد و همچنين محصول جديد بررداشتي بايد در سردخانه‌ها نگهداري شود، آنچه باقي مانده انبارها است بايد تا دوسه روز آينده خالي شود و سردخانه ها براي تحويل محصول جديد آماده شوند.

منبع : خبرگزاری ایسنا

دسته بندی:
برچسب ها : خرما , نخلستان , خرماي غير تجاري , خوراك دام , رطب ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد