کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

افزایش جمعیت کرم ساقه‌خوار برنج در شالیزارهای مازندران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به تغییرات شرایط آب و هوایی طی روزهای اخیر، جمعیت آفت کرم ساقه خوار برنج در برخی مناطق فزونی یافته و نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

 

 

یحیی ابطالی با بیان این‌که پروانه کرم ساقه خوار برنج یکی از عوامل خسارت زا در زراعت این محصول است، اظهار کرد: این آفت از سال 49 وارد کشور شده و هر ساله با جمعیت‌های مختلف در مزارغ برنج ظاهر می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که جمعیت کرم ساقه خوار برنج معمولاً در اواخر فصل زراعی در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر که همزمان تداخل نسل دو و سه اتفاق می‌افتد، بالا رفته و می‌تواند خسارت اقتصادی وارد کند، افزود: به همین منظور در سیستم زراعی، فصل زراعت این محصول جلو انداخته شده و اولین نشاها به جای اردیبهشت در فروردین ماه انجام می‌شود تا از خسارت کرم ساقه خوار دور باشد.

 

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: خوشبختانه در فصل زراعی جاری جمعیت نسل اول و دوم کرم ساقه خوار برنج پایین بوده به طوری که در بسیاری از مزارع حتی یک نوع آفت کش مصرف نشده است.

 

ابطالی خاطرنشان کرد: با توجه به انجام عملیات برداشت برنج در بیش از 95 درصد از مزارع شالیزاری جای نگرانی وجود ندارد ولی برای نشای مجدد احتمال خطر وجود دارد.

 

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این‌که کشاورزان از مصرف بی‌رویه و خودسرانه آفت کش‌ها جلوگیری کنند، افزود: با بالا رفتن خسارت، سم پاشی کردن نه تنها سبب کاهش خسارت شده بلکه سبب از بین رفتن دشمنان طبیعی آفات و افزایش خسارت کرم ساقه خوار برنج می‌شود.

 

ابطالی تصریح کرد: به کشاورزانی که اقدام به نشای مجدد و پرورش رتون در مزارع می‌کنند توصیه می‌شود حتماً با هماهنگی کارشناسان، شبکه مراقبت و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به کاربرد آفت کش اقدام کنند.

 

وی با بیان این‌که تاکنون در سطح 32 هزار و 500 هکتار از مزارع برنج که کشت اول برنج در آنها انجام شده نشای مجدد صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سال گذشته 17 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران به نشای مجدد اختصاص یافت. سطح پرورش رتون در سال جاری 56 هزار هکتار است در حالی که در سال گذشته حدود 50 هزار هکتار بوده است. 

منبع : خبرگزاری ایسنا

دسته بندی: آفات و بیماری ها,زراعی,
برچسب ها : مزارع برنج , برنج , کرم ساقه خوار برنج , پروانه کرم ساقه خوار برنج یکی از عوامل خسارت زا در , جمعیت آفت کرم ساقه خوار برنج در برخی مناطق فزونی ی ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد