کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

معرفی سامانه ضد تگرگ شرکت اِروین

تاریخچه دستگاه های ضد تگرگ

در حالی که تاریخچه سیستم ضد تگرگ به قرن هجدهم میلادی بر می گردد ولی ساخت آنها بصورت مدرن به ۳۰ سال گذشته باز می گردد که بیشتر در دهه ی دوم آن توسعه یافته است وتحت تاثیرفناوریهای نوین بعنوان یک صنعت قابل اعتماد به عرصه صعت و کشاورزی دنیا معرفی گردیده است .



نحوه کار سامانه ی ضد تگرگ

سامانه ضد تگرگ دارای یک ژنراتور تولید موج انفجاری می باشد که با استفاده از مخلوط گاز استیلن با هوا در محفظه مخصوص به نام محفظه ی انفجار درپائین دستگاه انفجاری که حاصل آن یک موج فشاری مخصوص به نام “سالیتون” است ایجاد می شود و این انرژی پر قدرت حاصله از انفجار بعد از عبور از گلوی بالای محفظه به سمت دهانه مخروطی شکل هدایت می شود و در این موقع در تمامی جهات به ارتعاش در می آید. سالیتون (موج فشاری) به عنوان یک پرتابه به سمت فضا و داخل ابر های تندری با سرعت صوت شلیک وهدایت می شوند. این حرکت موجب ایجاد یک صدای سوت مانند شده که در بعضی شرایط آب و هوایی صدایی شبیه سوت بخار را ایجاد می کند. این صدا در نزدیکی سامانه به مدت ۳۰ ثانیه قابل شنیدن می باشد.


امواج صوتی مذکور بعد از رسیدن به ابر ها ی دارای پتانسیل تولید تگرگ باعث ایجاد پدیده ” توربلانس” در آنها میشود. این فراینده ایجاد لرزش توسط امواج ، موجب اختلال در بهم پیوستن طبیعی ذرات وکریستال های یخی که درحال رشد و نمو و تشکیل ذرات تگرگ هستند، در همان مراحل اولیه رشد می شود ومتعاقب آن بارش به صورت قطرات لطیف باران و یا برف خفیف ادامه می یابد .

این سامانه از طریق انفجار بطور مکرر در هر ۴ تا ۶ ثانیه تولید امواجی با برد بالاتر از ۱۲ کیلومتر را می نماید. که امواج مذکور با توجه به پتانسیل ابرها و ارتفاع آنها شعاعی در حدود ۵۰۰ متر که شامل ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می دهند که عملکرد این سیستم ها بنابه ماهیت عملیاتی که دارند، نسبی بوده و بستگی به پتانسیل ابرها دارد وجهت حصول نتیجه مطلوب می بایستی سامانه حداقل چند دقیقه قبل از وارد شدن ابر های تندری به ناحیه تحت پوشش فعال شود. این سامانه به فرایند تشکیل بارش ها نه چیزی را اضافه ، نه چیزی را کم می کند تنها کاری که انجام می دهد ، ساختار بارش را در حین شکل گیری آنها به نحوی سود مند اصلاح می کند و هیچ نقشی در قطع بارشها و یا شروع مجدد آنها ندارد.

 

منبع : سایت شرکت اِروین / http://ervintech.ir/


دسته بندی: مقالات,ماشین آلات,
برچسب ها : معرفی سامانه ضد تگرگ , سامانه ضد تگرگ شرکت اِروین , سامانه ضد تگرگ , ضد تگرگ , نحوه کار سامانه ی ضد تگرگ , تاریخچه دستگاه های ضد تگرگ ,

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد