کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

کشف جدیدی درباره نحوه آلودگی ویروسی گیاهان

محققان به نحوه بیماریزایی ویروسها در گیاهان پی بردند.

 یک سازوکار ژنتیکی، ارگانیسمهای ویروس را قادر می سازد تا میزبان خود را گرفتار بیماری سازند.

دکتر مینگ بو وانگ گفت: ویروس موزائیک خیار (CMV) یکی از ویروسهای مخربی است که انواع محصولات غذایی و گیاهان زینتی را نابود می سازد.

وی ادامه داد: ما متوجه شدیم CMV همراه با نوع خاصی از ریزه ویروسی (viral particle) موسوم به ماهواره (satellite) باعث ایجاد لکه های زرد در گیاهان می شود. این کار با تقسیم ژن سازنده کلروفیل انجام می پذیرد. ویروس با جلوگیری از تولید کلروفیل باعث می شود برگها یا زرد شوند یا از توش و توان بیفتند.

وانگ گفت: ما ژن مورد نظر را به دقت شناسایی کردیم. این ژن  CHL1 نام دارد.

تاکنون محققان کاملا متوجه نشده بودند چرا ویروسها فقط یک مجموعه کوچک از ارگانیسمهای میزبان را مورد حمله قرار می دهند. اما این کشف نشان می دهد همراهی ژن ماهواره ای CMV باید با ژنهای گیاه میزبان هماهنگ باشد تا سبب بیماری شود. در صورت تحقق این شرط، ژنهای ماهواره ای مانع تشکیل کلروفیل می شوند.

وانگ اظهار داشت: این عمل مثل زیپ یک ژاکت است که در دو طرف قرار می گیرد و تنها در صورت درگیری با طرف دیگر عمل می کند. در اینجا هم نصف ژنهای مورد نظر از ویروس و نصف دیگر از میزبان در کنار هم به کار می افتند و موجب بیماری می شوند.

بنابراین محققان از این پس باید درصدد یافتن ژنهایی در ویروس بیفتند که با توالیهای ژنی معلوم در گیاهان جور هستند و شاید از این راه پی به علل بروز دیگر بیماریهای ویروسی ببرند.

وانگ در ادامه بررسی خود متوجه شد با یک تغییر مختصر در ژن تولیدکننده کلروفیل می توان از جور شدن آن با ژن ویروس جلوگیری کرد، بدون این که به دیگر ابعاد رشد گیاه صدمه وارد شود./

منبع : خبرگزاری کشاورزی ایران

دسته بندی: آفات و بیماری ها,
برچسب ها : گیاهان , ویروسها در گیاهان , ویروس موزائیک خیار , توالیهای ژنی , تولیدکننده کلروفیل ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد